Bøger, som nævner Markedsføringsloven § 3

Ulovlige aftaler (1. udg.)
Forfattere: Kristian Torp
Udgivelsesdato: 20. jun 2023
DJØF Forlag

Markedsføringsretten

- Side 226 -

...samfundsinteresser« og »forbrugeren« (forstået som den konkrete kontraktspart). Reglen i § 4 har lighedspunkter både med de ovenfor omtalte regler i aftalelovens §§ 33 og 36 og de branchebestemte »god skik«-standarder, mens bestemmelsen i § 3, der direkte varetager hensynet til andre end medkontrahenten, rummer et større potentiale for overlap med DL 5-1-2.

Læs på Jurabibliotek

(...)

Hverken markedsføringslovens § 3 eller § 4 regulerer spørgsmålet om aftalers gyldighed, idet sanktionerne efter loven er offentligretlige. Bestemmelserne samvirker imidlertid i vidt omfang med navnlig aftalelovens generalklausuler og den forbrugeraftaleretlige regulering bl.a. i forbindelse med

Læs på Jurabibliotek



Konsistens i retsanvendelsen

- Side 235 -

...(s. 121), der betoner den forskellige karakter af de interesser og de formål, som de to regelsæt tilgodeser. Der er tale om en ambition snarere end et retligt argument, og det må bero på en vurdering af de i dette kapitel omtalte hensyn, om den offentligretlige forbudsregel i den konkrete situation får betydning for aftalens civilretlige gyldighed.

Læs på Jurabibliotek