Bøger, som nævner Markedsføringsloven § 32

Domstolene

- Side 69 -

...henvende sig til Forbrugerombudsmanden og indhente hans vurdering af sagen. Han kan gå direkte til domstolene, og det sker hyppigt i sager mellem private, hvor markedsføringslovens bestemmelser påberåbes. Bestemmelsen skal endvidere fortolkes således, at den også giver erhvervs- og forbrugerorganisationer søgsmålskompetence i sager om overtrædelse af mar-

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 70 -

...almindelige civilprocessuelle regler i retsplejeloven. Anderledes når der rejses straffesag på grundlag af bestemmelsen i markedsføringslovens § 37. Disse sager, hvor Forbrugerombudsmanden normalt rejser tiltalen, jf. bestemmelsen i markedsføringslovens § 32, stk. 6, samt Rigsadvokatens meddelelse af 15. september 1999, er offentlige straffesager.

Læs på Jurabibliotek



Forbud og påbud

- Side 78 -

...sager behandles i almindelige civilprocessuelle former. Der kan imidlertid i sager om krænkelse af rettigheder efter markedsføringsloven, navnlig i sager om produktefterligning eller efter lov om forretningshemmeligheder, være behov for, at der nedlægges forbud, og sådanne følger de almindelige regler i retsplejelovens kapitel 40 om foreløbige forbud.

Læs på Jurabibliotek

(...)

...praktisk betydning er derfor hjemlen til at meddele påbud, hvis en handling er i strid med loven og ikke kan ændres ved forhandling, se § 32, stk. 2-5. Sådanne påbud kan forlanges indbragt for domstolene inden for en frist på fire uger, men anmodningen herom har ikke opsættende virkning, medmindre retten træffer anden bestemmelse, se nærmere stk. 4 og 5.

Læs på Jurabibliotek