- Side 444 -
...stk. 2.– Nedlægge foreløbigt forbud, jf. markedsføringslovens § 36.1111. Bestemmelsen i markedsføringslovens § 36 fandtes i 2005-markedsføringslovens § 29.– Indtale ensartede krav på erstatning for en flerhed af forbrugere, jf. markedsføringslovens § 34.1212. Bestemmelsen i markedsføringslovens § 34 fandtes i 2005-markedsføringslovens § 28, stk. 1.
- Side 450 -
Hvor Forbrugerombudsmanden nedlægger et foreløbigt forbud efter markedsføringslovens § 36, sker der dog en domstolsprøvelse i form af en justifikationssag. Justifikationssag
- Side 456 -
I markedsføringslovens § 36 findes den mulighed, at Forbrugerombudsmanden kan anvende forbud som et foreløbigt retsmiddel. Dette kan ske, når der er øjensynlig fare for, at formålet med et forbud som nævnt i markedsføringslovens § 24, stk. 1, vil forspildes, hvis rettens afgørelse skal afventes.
- Side 460 -
Der er hjemmel til, at bøder kan vedtages udenretligt, jf. markedsføringslovens § 36. En del bøder vedtages i praksis udenretligt. En oversigt over udenretlige bødevedtagelser kan findes på Forbrugerombudsmandens hjemmeside. Om praksis generelt, se Juridisk Årbog 1993/94.25.