Bemærk, at § 37 blev ændret efter bogens udgivelsesdato. Se i forarbejderne til § 37, om det har en betydning.
- Side 43 -
...eller vise et produkt. Endvidere blev der indsat bestemmelser i § 24, stk. 2, om misligholdelsesbeføjelser. Endelig indførtes en særlig bødemodel, i § 37, stk. 5 og 6, der fremstår som en væsentlig skærpelse af den måde bøder er blevet udmål på indtil nu, jf. nærmere omtalen nedenfor i dette kapitel under H.2. Loven fremtræder nu som lbkg. 866/2022.
- Side 56 -
...handelspraksisdirektivet. At de er retlige standarder, betyder, at de skal og kan udvikle sig i takt med den almindelige udvikling af de regler, de spiller sammen med. Ingen af dem er umiddelbart strafsanktionerede, og straf for overtrædelse forudsætter derfor for begges vedkommende et såkaldt mellemkommende forbud, jf. hertil markedsføringslovens § 37, stk. 1.
- Side 70 -
...almindelige civilprocessuelle regler i retsplejeloven. Anderledes når der rejses straffesag på grundlag af bestemmelsen i markedsføringslovens § 37. Disse sager, hvor Forbrugerombudsmanden normalt rejser tiltalen, jf. bestemmelsen i markedsføringslovens § 32, stk. 6, samt Rigsadvokatens meddelelse af 15. september 1999, er offentlige straffesager.
(...)
- Side 71 -
...hertil markedsføringslovens § 37, stk. 4, behandles efter retsplejelovens § 989 i den civile retsplejes former, hvilket også indebærer, at det er de almindelige civile værnetingsregler, der anvendes. Civiles anerkendelsessøgsmål mod forbrugerombudsmanden vil efter de almindelige regler i retsplejelovens § 225 skulle anlægges ved Sø- og Handelsretten.
- Side 80 -
...tilsidesætte meddelte påbud/forbud. Dernæst er det i stk. 2 kriminaliseret ikke at efterkomme de oplysningspligter, som er gældende efter loven. Af markedsføringslovens § 37, stk. 3, fremgår, hvilke bestemmelser der er umiddelbart strafsanktionerede; det drejer sig om mange af lovens centrale bestemmelser, blandt andet om vildledning, reklameidenti-
(...)
- Side 81 -
...strafferetlig henseende er undergivet offentlig påtale. Der kan blive tale om højere straf, såfremt dette følger af straffelovens § 279 eller anden lovgivning. Overtrædelse af markedsføringslovens §§ 20, stk. 1 og stk. 3, i form af skadelige udtalelser, samt overtrædelse af § 21 og § 22 er dog undergivet privat påtale, jf. markedsføringslovens § 37, stk. 4.
(...)
...bestemmelsen i markedsføringslovens § 37, men følger af den almindelige regel i straffelovens § 19, 2. pkt., hvorefter straf for overtrædelse af særlovgivningen kræver uagtsomhed, medmindre forsæt er krævet, som det altså ses i markedsføringslovens § 37, stk. 3, andet led, om krav om forsæt for straf for overtrædelse af markedsføringslovens § 22 om kendetegn.
(...)
...om, hvorvidt det var utilstrækkeligt eller ej, kom frem i forarbejderne helt fra starten, dvs. i forarbejderne til 1974-loven, og diskussionen kom igen ved hver større lovrevision. Nu er der med lov 2192/2021 indført nye bestemmelser i markedsføringslovens § 37, stk. 5-8, der angiver, hvilke kriterier der skal lægges vægt på ved udmålingen af bøder.
(...)
...det rette bødeniveau diskuteret, og i Rapport fra udvalget om markedsføringsloven, juli 2016, ses diskussionen gengivet p. 395 ff. Forbrugerombudsmanden oplyste under udvalgsarbejdet, at bødeniveauet efter 2005-loven var faldet, og at bøder for overtrædelse af markedsføringsloven typisk lå i intervallet mellem 10.000 og 200.000 kr. Et mindretal af
(...)
- Side 82 -
...konkrete forhold ved overtrædelsen i forhold til de gældende bødekriterier. Såfremt der foreligger oplysninger om den erhvervsdrivendes fortjeneste, kan dette også inddrages i overvejelserne. Bestemmelsen skal finde anvendelse både i B2C-sager og B2B-sager men den skematiske opgørelse alene i sager om juridiske personers overtrædelse af lovgivningen.
(...)
...sager kan efter den nye bestemmelse i markedsføringslovens § 38 afgøres ved et administrativt bødeforlæg udstedt af Forbrugerombudsmanden, såfremt den, der har begået overtrædelsen erklærer sig skyldig og villig til at betale bøden. Efter forarbejderne (2021/1LSF 13) skal der være tale om sager, hvor overtrædelsen er afgrænset og objektiv konstaterbar.
(...)
- Side 83 -
...tilsyn efter aftalelovens § 38 e, hvor tilsidesættelsen kan skade de kollektive interesser for forbrugere i mindst to andre medlemsstater ud over Danmark, kan bøden maksimalt udgøre 4 % af den erhvervsdrivendes omsætning i de berørte medlemsstater. Såfremt der ikke er oplysninger tilgængelige om omsætningen, kan bøden maksimalt udgøre 2 mio. euro.
(...)
Om bødeniveauet i forskellige typer af sager indtil nyaffattelsen af markedsføringslovens § 37 ved lov 2192/2021 nu se Borcher & Bøggild, p. 609 ff., Palle Bo Madsen: Markedsret, del 2, p. 264 ff., samt særligt om spam Kim Frost i U 2006B.115 ff.
(...)
...(2021/1 LSF 13, bemærkningerne til nr. 17) et ønske om, at det bliver tydeligt, at i det omfang overtrædelserne markedsføringsloven samtidig udgør en overtrædelse af markedsføringslovens § 279, skal de pågældende overtrædelser straffes efter bedrageribestemmelsen. Der tilsigtes ikke nogen ændring af gældende ret med henvisningen til straffelovens § 279.