Bøger, som nævner Markedsføringsloven § 37

Bemærk, at § 37 blev ændret efter bogens udgivelsesdato. Se i forarbejderne til § 37, om det har en betydning.

Vildledende handlinger i markedsføring over for forbrugere

- Side 158 -

...1, at en erhvervsdrivendes handelspraksis ikke må vildlede ved at udelade eller skjule væsentlige oplysninger eller præsentere væsentlige oplysninger på en uklar, uforståelig, dobbelttydig eller uhensigtsmæssig måde. Overtrædelse af vildledningsbestemmelserne straffes med bøde, medmindre højere straf følger af anden lovgivning, jf. MFL § 37, stk. 3.

Læs på Jurabibliotek



Vildledende udeladelser, herunder købsopfordringer og skjult reklame i markedsføring over for forbrugere

- Side 159 -

Overtrædelse af bestemmelsen er strafsanktioneret, jf. MFL § 37.

Læs på Jurabibliotek



Tilsyn og håndhævelse

- Side 173 -

Forbrugerombudsmanden kan, når der øjensynligt er fare for, at formålet med et forbud som nævnt i MFL § 24, stk. 1, vil forspildes, hvis rettens afgørelse skal afventes, efter MFL § 36 nedlægge foreløbigt forbud. Sag til stadfæstelse af forbuddet skal anlægges senest næste hverdag. MFL § 37 bestemmer om straf:

Læs på Jurabibliotek