Bemærk, at § 37 blev ændret efter bogens udgivelsesdato. Se i forarbejderne til § 37, om det har en betydning.
- Side 452 -
Overtrædelse af et påbud efter markedsføringslovens § 28, stk. 2, er strafsanktioneret, jf. markedsføringslovens § 37, stk. 1.
- Side 456 -
...Forbrugerombudsmanden skønner nødvendige. Manglende udlevering af oplysninger er strafsanktioneret efter markedsføringslovens § 37, stk. 2. For så vidt angår krav om oplysninger i sager, der kan føre til tiltalerejsning, må det antages, at principperne i retsplejelovens §§ 750 og 752 om, at der ikke kan pålægges nogen pligt til at udtale sig, finder anvendelse.
Strafbestemmelsen findes i markedsføringslovens § 37. De vigtigste specialbestemmelser i markedsføringsloven er direkte strafsanktioneret. Overtrædelse af § 22 om forretningskendetegn forudsætter en forsætlig overtrædelse. Bestemmelserne i § 20, stk. 1, § 21 og § 22 er undergivet privat påtale.
(...)
- Side 457 -
...kan tilsidesættelse af et af retten nedlagt forbud eller påbud eller et af Forbrugerombudsmanden i henhold til § 28, stk. 2, eller § 32, stk. 2, meddelt påbud straffes. Forholdet kan derfor reelt først straffes, når der er givet påbud eller nedlagt forbud. Der er dog ikke krav om forudgående påbud eller forbud i forbindelse med krav om erstatning.
...strafbestemmelse findes i markedsføringslovens § 37, stk. 2. Herefter kan den, som undlader at meddele oplysninger, der afkræves efter § 25, stk. 2, § 27, stk. 3, 2. pkt., eller som i forhold, der omfattes af loven, meddeler Forbrugerombudsmanden urigtige eller vildledende oplysninger, straffes med bøde, medmindre højere straf er forskyldt efter anden lovgivning.
- Side 460 -
...hvor der foreligger skærpende omstændigheder. Tilsidesættelse af et af retten nedlagt forbud eller påbud eller et af Forbrugerombudsmanden i henhold til § 28, stk. 2, eller § 32, stk. 2, meddelt påbud kan dog straffes med fængsel i op til fire måneder, jf. markedsføringslovens § 37, stk. 1. Denne mulighed er dog tilsyneladende ikke benyttet endnu.