Bøger, som nævner Markedsføringsloven § 37

Bemærk, at § 37 blev ændret efter bogens udgivelsesdato. Se i forarbejderne til § 37, om det har en betydning.

Direkte markedsføring – tryksagsreklame og spam

- Side 319 -

...anmodet om det (opt in). Forbuddet er strafsanktioneret, jf. markedsføringslovens § 37, stk. 3. Udtrykket »elektronisk post« skal efter praksis (U 2005.3446 H – Debitel) og Forbrugerombudsmandens vejledning om spam forstås bredt som omfattende alle former for meddelelser, der sendes elektronisk, dvs. ikke blot e-mails, men også sms, mms mv., uanset

Læs på Jurabibliotek



Vildledende handelspraksis over for forbrugerne efter 2017-markedsføringsloven

- Side 326 -

...grænsedragningen beror på retsstridighedens grovhed og beskaffenhed, således at hvis forholdet er groft nok, er straffeloven relevant, ellers alene markedsføringsloven, og i øvrigt således at straf efter straffeloven kræver forsæt, mens straf efter markedsføringsloven alene forudsætter uagtsomhed, jf. nu også henvisningen i markedsføringslovens § 37, stk. 3.

Læs på Jurabibliotek

(...)

...nyere eksempel ses i U 1999.1594 H og omhandler et tilfælde af vildledelse på grænsen til bedrageri. I det omfang man anvender straffelovens langt alvorligere regler, vil det normalt være klart, at de markedsføringsretlige vildledningsdelikter absorberes heri. Se også C. Heide-Jørgensen: Reklameret, p. 309, og Palle Bo Madsen: Markedsret, del 2, p. 98.

Læs på Jurabibliotek



Skjult reklame

- Side 343 -

...straffelovens almindelige regler herom eller efter medieansvarslovens § 27. Som praksis har udviklet sig hos Forbrugerombudsmanden efter 2017-markedsføringsloven kan influenter dog også ifalde selvstændigt ansvar for overtrædelse af bestemmelsen, såfremt de må anses for erhvervsdrivende efter markedsføringsloven, hvilket der ikke skal særligt meget til.

Læs på Jurabibliotek