- Side 39 -
I realiteten er det nok så vigtigt at være opmærksom på, hvad handelspraksisdirektivet og dermed MFL §§ 4-8 ikke siger noget om – og dermed ikke omfatter.
(...)
Da hele handelspraksisdirektivet og dermed også MFL §§ 4-8, alene angår urimelig handelspraksis, der skader forbrugernes økonomiske interesser, jf. direktivets art. 1, falder rene erhvervsforhold (B2B) såvel som hensyntagen til almene samfundsinteresser, som er af ikke-forbrugerøkonomisk karakter, helt uden for dette direktivs område.
- Side 97 -
...tilladt«. Dette er næppe forskelligt fra, hvad der gælder for markedsføring i almindelighed ifølge MFL §§ 4-7, men er blot af forsigtighedshensyn – og for at sikre en korrekt gennemførelse af art. 6 i det underliggende e-handelsdirektiv – skåret ud i pap med specielt henblik på e-handel, jf. FT 2001-02 (2. samling), Tillæg A, p. 1806 f. og p. 1832 v.sp.
- Side 136 -
...knytter sig til MFL §§ 4-7 og dermed beskyttelsen af børn og unge inden for direktivets område), og dels reglen (eller rettere reglerne) i MFL § 11, der er en rent national regulering (uden for direktivet) af markedsføring rettet mod børn og unge.131131. Jf. FT 2016-17, L 40, Almindelige bemærkninger pkt. 9.2 samt bemærkningerne til § 3, stk. 2, og § 11.
- Side 154 -
...betydningsfulde aftaleforhold. F.eks. skærpes kravene til sådanne aftalers endelige og bindende indgåelse, ligesom det vil være i strid med god markedsføringsskik og/eller god erhvervsskik, dersom den præsumptivt svage part i forholdet ikke har modtaget de oplysninger, som må anses nødvendige for at skaffe sig et samlet og fyldestgørende overblik over vilkårene.
- Side 172 -
...også, dersom der benyttes angivelser som f.eks. »rentefri kredit« eller »nul gebyrer«, idet der da skal oplyses om eventuelle andre omkostninger, som ikke får det hele til at gå i nul. I øvrigt gælder de almindelige forbrugerregler i MFL §§ 4-7 ved siden af, og navnlig vil en samtidig overtrædelse af §§ 5-6 efter omstændighederne kunne komme på tale.