En erhvervsdrivendes handelspraksis må ikke indeholde urigtige oplysninger eller i kraft af sin fremstillingsform eller på anden måde vildlede eller kunne forventes at vildlede gennemsnitsforbrugeren, uanset om oplysningerne er faktuelt korrekte.
Stk. 2 Vildledning efter stk. 1 kan relatere sig til et eller flere af følgende elementer:
-
1) Produktets eksistens eller art,
-
2) de væsentligste egenskaber ved produktet,
-
3) omfanget af den erhvervsdrivendes forpligtelser, begrundelsen for den pågældende handelspraksis og karakteren af den anvendte salgsproces,
-
4) erklæringer eller symboler med direkte eller indirekte støtte eller godkendelse af den erhvervsdrivende eller dennes produkter,
-
5) prisen, den måde, prisen beregnes på, eller en særlig prismæssig fordel,
-
6) behov for eftersyn, reservedele, udskiftning eller reparation,
-
7) den erhvervsdrivendes eller dennes agents egenskaber og rettigheder,
-
8) forbrugerens rettigheder,
-
9) den erhvervsdrivendes overholdelse af adfærdskodeks, som denne oplyser at være bundet af,
-
10) forveksling med en konkurrents produkt, varemærke eller forretningskendetegn eller
-
11) enhver markedsføring af en vare i en medlemsstat som værende identisk med en vare, som markedsføres i andre medlemsstater, men hvor den pågældende vare med hensyn til sammensætning og karakteristika frembyder betydelige forskelle, medmindre det er begrundet i legitime og objektive faktorer.