Markedsføringsloven § 5

Denne konsoliderede version af markedsføringsloven er opdateret til i dag, idet vi har implementeret eventuelle senere ændringslove i det omfang, de er trådt i kraft - se mere her.

Lov om markedsføring

Lov nr. 426 af 3. maj 2017,
jf. lovbekendtgørelse nr. 1420 af 2. december 2024

Vildledende handlinger
§ 5

En erhvervsdrivendes handelspraksis må ikke indeholde urigtige oplysninger eller i kraft af sin fremstillingsform eller på anden måde vildlede eller kunne forventes at vildlede gennemsnitsforbrugeren, uanset om oplysningerne er faktuelt korrekte.

Stk. 2 Vildledning efter stk. 1 kan relatere sig til et eller flere af følgende elementer:

  • 1) Produktets eksistens eller art,

  • 2) de væsentligste egenskaber ved produktet,

  • 3) omfanget af den erhvervsdrivendes forpligtelser, begrundelsen for den pågældende handelspraksis og karakteren af den anvendte salgsproces,

  • 4) erklæringer eller symboler med direkte eller indirekte støtte eller godkendelse af den erhvervsdrivende eller dennes produkter,

  • 5) prisen, den måde, prisen beregnes på, eller en særlig prismæssig fordel,

  • 6) behov for eftersyn, reservedele, udskiftning eller reparation,

  • 7) den erhvervsdrivendes eller dennes agents egenskaber og rettigheder,

  • 8) forbrugerens rettigheder,

  • 9) den erhvervsdrivendes overholdelse af adfærdskodeks, som denne oplyser at være bundet af,

  • 10) forveksling med en konkurrents produkt, varemærke eller forretningskendetegn eller

  • 11) enhver markedsføring af en vare i en medlemsstat som værende identisk med en vare, som markedsføres i andre medlemsstater, men hvor den pågældende vare med hensyn til sammensætning og karakteristika frembyder betydelige forskelle, medmindre det er begrundet i legitime og objektive faktorer.