Markedsføringsloven § 5

Denne konsoliderede version af markedsføringsloven er opdateret til i dag, idet vi har implementeret eventuelle senere ændringslove i det omfang, de er trådt i kraft - se mere her.

Lov om markedsføring

Lov nr. 426 af 3. maj 2017,
jf. lovbekendtgørelse nr. 866 af 15. juni 2022,
som ændret ved lov nr. 718 af 13. juni 2023 og lov nr. 732 af 13. juni 2023

Vildledende handlinger
§ 5

En erhvervsdrivendes handelspraksis må ikke indeholde urigtige oplysninger eller i kraft af sin fremstillingsform eller på anden måde vildlede eller kunne forventes at vildlede gennemsnitsforbrugeren, uanset om oplysningerne er faktuelt korrekte.

Stk. 2 Vildledning efter stk. 1 kan relatere sig til et eller flere af følgende elementer:

  • 1) Produktets eksistens eller art,

  • 2) de væsentligste egenskaber ved produktet,

  • 3) omfanget af den erhvervsdrivendes forpligtelser, begrundelsen for den pågældende handelspraksis og karakteren af den anvendte salgsproces,

  • 4) erklæringer eller symboler med direkte eller indirekte støtte eller godkendelse af den erhvervsdrivende eller dennes produkter,

  • 5) prisen, den måde, prisen beregnes på, eller en særlig prismæssig fordel,

  • 6) behov for eftersyn, reservedele, udskiftning eller reparation,

  • 7) den erhvervsdrivendes eller dennes agents egenskaber og rettigheder,

  • 8) forbrugerens rettigheder,

  • 9) den erhvervsdrivendes overholdelse af adfærdskodeks, som denne oplyser at være bundet af,

  • 10) forveksling med en konkurrents produkt, varemærke eller forretningskendetegn eller

  • 11) enhver markedsføring af en vare i en medlemsstat som værende identisk med en vare, som markedsføres i andre medlemsstater, men hvor den pågældende vare med hensyn til sammensætning og karakteristika frembyder betydelige forskelle, medmindre det er begrundet i legitime og objektive faktorer.