- Side 390 -
...uforståelig, dobbelttydig eller uhensigtsmæssig måde. Der findes forskellig speciallovgivning med samme sigte inden for afgrænsede områder, se f.eks. § 14 i lovbekendtgørelse nr. 8 af 6. januar 2022 om fødevarer, jf. art. 16 i forordning 178/2002 (EF) af 28. januar 2002 og den regulering af reklamering for lægemidler, der er omtalt i forrige afsnit.
(...)
- Side 391 -
...Til dels tilsvarende foreskriver del I, art. 5 i ICC‘s reklamekodeks, at reklamer ikke må indeholde noget udsagn eller nogen visuel fremstilling, som direkte eller ved underforståelse, udeladelse, tvetydighed eller overdreven påstand er egnet til at vildlede forbrugeren, især ikke med hensyn til egenskaber, værdi, pris, levering, garantivilkår mv.
(...)
...reklame publiceres i et medie, der indeholder nyheder eller redaktionelt stof, skal den præsenteres således, at den umiddelbart vil blive opfattet som reklame. Helt i overensstemmelse hermed fastslår markedsføringslovens § 6, stk. 4, at en erhvervsdrivende klart skal oplyse den kommercielle hensigt med enhver form for handelspraksis, herunder reklame.
- Side 398 -
...snyltning på en anden erhvervsdrivendes indsats helt eller delvist søger at fortrænge denne fra markedet. Generalklausulen optræder her især som supplement, dels til de specielle bestemmelser i markedsføringslovens §§ 6, 22 og 23, jf. nedenfor i afsnit 2.8.2 og 2.8.3, dels til beskyttelsesreglerne i immaterialretslovgivningen, se kapitel 11, afsnit 1.
- Side 410 -
...kontraktretlige vurdering af, om forbrugeren bør være bundet af den afgivne ordre. På samme måde kan f.eks. det forhold, at der antages at have fundet vildledning sted (markedsføringslovens § 6), være køberetligt relevant ved en stillingtagen til, om der foreligger en mangel ved salgsgenstanden, jf. købelovens § 76, stk. 1, nr. 1-3. Vildledningen kan herefter