Bemærk, at § 6 blev ændret efter bogens udgivelsesdato. Se i forarbejderne til § 6, om det har en betydning.
- Side 182 -
...Forbrugerombudsmandens vejledning om markedsføringslovens § 6 [nu § 10] om uanmodet henvendelse til bestemte aftagere, december 2013 (»spamvejledningen«) pkt. 2.3.11 og Erling Borcher og Frank Bøggild: Markedsføringsloven, 3. udgave (2013) s. 368 f. (Uanmodede henvendelser med henblik på køb kan dog efter omstændighederne være i strid med god markedsføringsskik).
- Side 192 -
...markedsføringslovens § 6 [nu § 10] om uanmodet henvendelse til bestemte aftagere, december 2013 (»spamvejledningen«) pkt. 10.2: »Et samtykke kan ikke indhentes ved stiltiende eller passiv accept – fx ved at den erhvervsdrivende skriver, at modtageren vil modtage en mail, medmindre modtageren meddeler den erhvervsdrivende, at han ikke ønsker dette«.
(...)
- Side 193 -
...på annoncens kupon på tilstrækkelig klar måde forudgående [havde] anmodet [den erhvervsdrivende] om at rette telefonisk henvendelse«). Se også nedenfor om de tilfælde, hvor forbrugeren på et urigtigt grundlag, f.eks. vildledende markedsføring, jf. markedsføringslovens §§ 5 og 6, anmoder om eller samtykker i en henvendelse fra den erhvervsdrivende.
- Side 198 -
...konkurrence af afgivelse af samtykke, jf. Forbrugerombudsmandens vejledning om markedsføringslovens § 6 [nu § 10] om uanmodet henvendelse til bestemte aftagere, december 2013 (»spamvejledningen«) pkt. 10.10. Se også Forbrugerombudsmandens vejledning om brug af konkurrencer og lignende ved indhentelse af forbrugernes samtykke til markedsføring, november 2016.
(...)
...præmiesum ikke var i strid med god markedsføringsskik. Det var ikke i strid med markedsføringslovens § 6, stk. 3 (nu § 10, stk. 4), at sende materiale til forbrugere, som havde givet samtykke til modtagelse af materiale til Interessebank Danmark – heller ikke selv om de pågældende måtte have tilmeldt sig Robinsonlisten, jf. herom ovenfor i afsnit 1.1.
(...)
- Side 199 -
...»[k]ravet om, at modtageren forudgående skal have anmodet om markedsføringen, skal forstås på samme måde som det tilsvarende begreb i [§ 4, stk. 1, i 2014-forbrugeraftaleloven]«, jf. FT 1999-2000, tillæg A, s. 5964. Ikke desto mindre fremgår det videre af forarbejderne, at der »gælder særlige regler« for samtykke til telefonsalg, jf. også nærmere ne-
(...)
- Side 200 -
...henvendelser, uden at den erhvervsdrivende af den grund kan trække belønningen, f.eks. deltagelse i en konkurrence, tilbage, jf. Forbrugerombudsmandens vejledning om markedsføringslovens § 6 [nu § 10] om uanmodet henvendelse til bestemte aftagere, december 2013 (»spamvejledningen«) pkt. 10.10 med henvisning til nu markedsføringslovens § 10, stk. 6.
(...)
...uanmodet henvendelse til bestemte aftagere, december 2013 (»spamvejledningen«) pkt. 10.11 og tilsvarende De nordiske forbrugerombudsmænds standpunkt til handel og markedsføring på internettet, oktober 2015, pkt. 2.3.2, hvor det hedder, at det »må ikke stilles som betingelse for at indgå en aftale, at forbrugeren skal acceptere at modtage markedsføring«.
- Side 205 -
...pkt. 2.2 og U 2002.2277 SH (et teleselskab var forpligtet til at sikre overholdelse af (nu) markedsføringslovens § 10, når sportsforeninger – ved løfte om et beløb for hvert abonnement, der blev tegnet gennem foreningen – markedsførte mobiltelefonabonnementer over for foreningernes medlemmer) og tilsvarende Forbrugerombudsmandens sag nr. 09/05909.
- Side 206 -
...kundens side, som den erhvervsdrivendes henvendelse vedrører, dvs. om spørgsmålet om afsætning af den erhvervsdrivendes egne produkter er i centrum, jf. FT 1999-2000, tillæg A, s. 5944 f. og Forbrugerombudsmandens vejledning om markedsføringslovens § 6 [nu § 10] om uanmodet henvendelse til bestemte aftagere, december 2013 (»spamvejledningen«) pkt. 2.3.6.
(...)
- Side 207 -
...Forbrugerombudsmandens opfattelse være i strid med markedsføringslovens § 10, hvis selskabet samtidig (i henvendelsen) tilbyder alternative produkter eller andre forsikringsydelser. Se Forbrugerombudsmandens vejledning om markedsføringslovens § 6 [nu § 10] om uanmodet henvendelse til bestemte aftagere, december 2013 (»spamvejledningen«) pkt. 2.3.6.