Bemærk, at § 6 blev ændret efter bogens udgivelsesdato. Se i forarbejderne til § 6, om det har en betydning.
- Side 266 -
...forbindelse med kommerciel kommunikation, herunder reklame eller markedsføring, og som er anført i en ikke-udtømmende fortegnelse i bilag II, betragtes som væsentlige«. Herefter vil den erhvervsdrivendes undladelse af at opfylde oplysningsforpligtelserne i henhold til f.eks. forbrugerrettighedsdirektivet, e-handelsdirektivet, forbrugerkreditdirek-
(...)
- Side 267 -
...Overtrædelse af generalklausulerne i markedsføringsloven er ikke umiddelbart strafbelagt, men Forbrugerombudsmanden kan – hvis indskærpelse over for og/eller forhandlinger med den erhvervsdrivende ikke fører til det ønskede resultat – nedlægge forbud eller udstede påbud. Overtrædelse af forbud eller påbud kan straffes efter markedsføringslovens § 37.
- Side 287 -
...regler om sælgerens loyale oplysningspligt, som bl.a. kommer til udtryk i købelovens § 76, stk. 1, nr. 3, samt markedsføringslovens regler om bl.a. oplysningspligten vedrørende ydelsens egenskaber og prisoplysninger, jf. bl.a. markedsføringslovens § 6, stk. 2, og 14, jf. nærmere bemærkningerne til de enkelte oplysningskrav i § 8, stk. 1, nr. 1-22.
(...)
...almindelige, aftaleretlige regler om vedtagelse, jf. også den generelle regel i aftalelovens § 38 b. Kravene til præsentation af bl.a. prisoplysninger kan dog være skærpede i forhold til de almindelige regler, jf. bemærkningerne nedenfor i afsnit 1.5 om forholdet mellem forbrugeraftalelovens § 8, stk. 1, nr. 5, og markedsføringslovens § 6, stk. 2, og § 14.
- Side 289 -
Forbrugeraftalelovens § 8, stk. 1, nr. 1, suppleres bl.a. af markedsføringslovens § 6, stk. 2, som opregner, hvilke oplysninger der er væsentlige i forbindelse med »købsopfordringer«. Udeladelse af disse oplysninger kan være ulovlig efter § 6, stk. 1, om vildledende udeladelse af oplysninger.
(...)
Markedsføringslovens § 6 implementerer artikel 7, stk. 4, i direktivet om urimelig handelspraksis (Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2005/29/EF af 11. maj 2005 om virksomheders urimelige handelspraksis over for forbrugerne på det indre marked).
(...)
- Side 290 -
...købsopfordring, da forbrugerne ikke umiddelbart blev sat i stand til at foretage et køb ud fra de oplysninger, der blev givet. Spottet oplyste bl.a. ikke om en konkret pris på et produkt og nævnte flere producenter uden at angive specifikke modeller. Herefter var der ikke pligt til at oplyse om fortrydelsesretten (sml. markedsføringslovens § 6, stk. 2, nr. 5).
(...)
...produkter og i umiddelbar tilknytning hertil eller med en utvetydig henvisning. Et tilsvarende krav om oplysninger om »produktets væsentligste karakteristika i et omfang, der svarer til mediet og produktet«, følger af markedsføringslovens § 6, stk. 2, nr. 1. Se Forbrugerombudsmandens notat om oplysningskrav ved online salg af abonnementer, december 2016.
- Side 292 -
Oplysningsforpligtelsen i henhold til forbrugeraftaleloven suppleres af bl.a. markedsføringslovens § 6, stk. 2, nr. 2, hvorefter der skal oplyses om »den erhvervsdrivendes fysiske adresse og navn og, hvis en anden erhvervs-
- Side 297 -
...6, stk. 2, og § 14 (og prismærkningsbekendtgørelsen, som er udstedt i medfør af § 14, stk. 2, bekendtgørelse nr. 1696 af 14. december 2017) og e-handelslovens § 8 – sikre, at forbrugerne får letforståelige, relevante og gennemsigtige prisoplysninger, som skaber effektiv konkurrence og gør det muligt for forbrugerne at foretage prissammenligninger.
(...)
...»informationssamfundstjeneste«, f.eks. en hjemmeside på internettet, hvor der markedsføres og eventuelt sælges varer eller tjenesteydelser. Spørgsmålene om, hvornår prisoplysningerne skal gives, hvilke oplysninger der skal gives, og hvilken form oplysningerne skal have, kan derfor ikke besvares udelukkende med udgangspunkt i forbrugeraftaleloven, jf. nærmere i det følgende.
(...)
- Side 298 -
...eller »yderligere omkostninger vedrørende fragt, levering eller porto, i det omfang sådanne omkostninger pålægges«, jf. § 6, stk. 2, nr. 7. Se nærmere om prismarkedsføring Jan Trzaskowski i Peter Møgelvang-Hansen m.fl.: Markedsføringsretten, 3. udgave (2017) s. 145 ff. Se også Forbrugerombudsmandens retningslinjer for prismarkedsføring (juli 2017).
(...)
...markedsføringsloven. Da de erhvervsdrivende i deres handelspraksis over for forbrugerne i langt de fleste tilfælde gør brug af købsopfordringer, er det selvstændige anvendelsesområde for markedsføringslovens § 14, stk. 1, meget snævert, dvs. at de fleste situationer skal vurderes efter § 6, jf. L 39 s. 60 og FT 2016-2017, tillæg A, L 40 s. 34 og 65.
- Side 299 -
...1.1 og 1.5). Når prisen oplyses første gang på hjemmesiden, skal prisoplysningerne opfylde kravene i forbrugeraftalelovens § 8, stk. 1, nr. 5, og markedsføringslovens § 6, stk. 2, nr. 6 og 7, og § 14, dvs. at den erhvervsdrivende skal opgive den samlede pris for ydelsen inkl. gebyrer, moms og andre omkostninger, jf. nærmere nedenfor i afsnit 1.5.2.
- Side 300 -
Forbrugeraftalelovens § 8, stk. 1, nr. 5, suppleres af markedsføringslovens § 6, stk. 2, og § 14 samt – for så vidt angår hjemmesider på internettet – af e-handelslovens § 8, jf. ovenfor i afsnit 1.5.
(...)
- Side 301 -
Forbrugeraftalelovens § 8, stk. 1, nr. 5, pålægger som udgangspunkt den erhvervsdrivende at oplyse om den samlede pris for varen eller tjenesteydelsen, jf. tilsvarende markedsføringslovens § 6, stk. 2, nr. 6 og 7, om købsopfordringer. Er det ikke muligt at udregne prisen på forhånd, skal det oplyses, hvordan prisen beregnes, jf. nærmere herom nedenfor.
(...)
- Side 302 -
...tilnærmelsesvis samme meddelelseseffekt«. (Den maksimale bindingsperiode er 6 måneder, jf. § 12 i bekendtgørelse nr. 715 af 23. juni 2011 om udbud af elektroniske kommunikationsnet og -tjenester). Se nærmere nedenfor i afsnit 1.6 om de erhvervsdrivendes oplysningspligt i henhold til § 8, stk. 1, nr. 6. Se også § 28 om opsigelsesvarsler, bindingsperioder mv.
(...)
- Side 303 -
...hvordan leveringsomkostningerne beregnes. Hvis leveringsomkostningerne beregnes som en fast procentdel af produktets pris eller et fast gebyr pr. produkt, skal leveringsomkostningerne derimod indregnes i produktets pris, jf. i det hele FT 2016-2017, tillæg A, L 40 s. 55 om markedsføringslovens § 6, stk. 3, om oplysningspligten ved købsopfordringer.
(...)
- Side 304 -
...oplyses særskilt. Transportøren kan oplyse, at kunden ved køb af pladsbillet er sikret en siddeplads på strækningen. Når pladsbillet ikke er obligatorisk for det valgte billetprodukt, skal kunden aktivt vælge pladsbillet. Det er i strid med god markedsføringsskik på forhånd at afkrydse køb af pladsbillet, selv om kunden kan ændre forhåndsafkrydsningen.
- Side 307 -
...oplysninger, der er væsentlige for forbrugerens vurdering af tilbuddet, skal gives med tilnærmelsesvis samme meddelelseseffekt«. (Den maksimale bindingsperiode er 6 måneder, jf. § 12 i bekendtgørelse nr. 715 af 23. juni 2011 om udbud af elektroniske kommunikationsnet og -tjenester). Se også forbrugeraftalelovens § 28 om opsigelsesvarsler, bindingsperioder mv.
- Side 310 -
En pligt for den erhvervsdrivende til at oplyse om »fortrydelsesret, afbestillingsret eller returret, hvis forbrugeren har en sådan ret«, følger endvidere af markedsføringslovens § 6, stk. 2, nr. 5, hvis der er tale om en »købsopfordring« i markedsføringslovens forstand, jf. herom ovenfor i afsnit 1.1.
(...)
Se Forbrugerombudsmandens sag nr. 15/08800. Et radioreklamespot udgjorde efter sit indhold ikke en købsopfordring, da der bl.a. ikke oplystes om en konkret pris på et produkt eller specifikke modeller af produktet. Herefter var der ikke pligt til at oplyse om fortrydelsesretten (sml. markedsføringslovens § 6, stk. 2, nr. 5).
- Side 352 -
...Se også om sagen afsnit 2.2 til § 18 (vedrørende bortfald af fortrydelsesretten for aftaler om »udførte ikke-finansielle tjenesteydelser, hvis leveringen af tjenesteydelsen er påbegyndt med forbrugerens forudgående udtrykkelige samtykke og anerkendelse af, at fortrydelsesretten ophører, når tjenesteydelsen er fuldt udført«, jf. § 18, stk. 2, nr. 2).
(...)
- Side 353 -
...1821. Manglende overholdelse af e-handelslovens krav til hjemmesidens indretning vil ofte indebære en overtrædelse af markedsføringslovens vildledningsforbud, jf. markedsføringslovens §§ 5 og 6, og/eller markedsføringslovens krav om god markedsføringsskik/god erhvervsskik, jf. §§ 3 og 4. Se nærmere om forholdet mellem tilsidesættelse af oplysnings-
(...)
- Side 359 -
...abonnementsaftale. Forbrugerombudsmanden fandt vildledningsforbuddet overtrådt i det konkrete tilfælde og bad derfor firmaet om at ophøre med sin markedsføring samt om at bekræfte, at man ville indrette sin fremtidige markedsføring i andre EU- og EØS-lande i overensstemmelse med markedsføringsloven og anden lovgivning, der var baseret på EU-retsakter.
- Side 362 -
...opfylde kravene i forbrugeraftalelovens § 8, stk. 1, nr. 5 og 6, og markedsføringslovens § 6, stk. 2 og 3, og § 14, dvs. at den erhvervsdrivende, første gang der nævnes en pris, skal opgive den samlede pris, inkl. gebyrer, moms og andre omkostninger. Se nærmere bemærkningerne til § 8, stk. 1, nr. 5, og § 8, stk. 1, nr. 6, navnlig afsnit 1.5.1 til § 8.
- Side 380 -
...klagesagsbehandling, i det omfang den afviger fra, hvad der er sædvanligt i branchen, fortrydelsesret, hvis kunden har en sådan ret, og prisen inklusive afgifter. Finansielle virksomheder er også omfattet af markedsføringslovens § 6, stk. 2 og 3, om købsopfordringer, men markedsføringslovens oplysningskrav gentages i vidt omfang i god skik-bekendtgørelsen.
- Side 384 -
...forbindelse hermed. Det kan være kreditgivere eller kreditformidlere som defineret i kreditaftaleloven eller andre erhvervsdrivende. Bestemmelserne i bl.a. markedsføringslovens §§ 5, 6 og 7 (om vildledende og aggressiv handelspraksis) gælder også for markedsføring af kreditaftaler, der oplyser en rentesats eller talstørrelser vedrørende omkostningerne
- Side 387 -
...og navnet på denne erhvervsdrivende«. Se også e-handelslovens § 7, hvorefter den erhvervsdrivende skal give »let tilgængelig og vedvarende« adgang til oplysninger om navn, fysisk adresse, CVR-nummer, e-postadresse og tilhørsforhold til eventuelle godkendelsesordninger, herunder den relevante tilsynsmyndighed, jf. Betænkning nr. 1440/2004 s. 113 f.
- Side 410 -
...overtræde en bestemmelse, end hvis markedsføringen er rettet mod voksne, f.eks. når det skal afgøres, om en reklame har karakter af vildledende markedsføring, jf. markedsføringslovens §§ 5 og 6. Se bemærkningerne i afsnit 2 til § 12. (Markedsføringslovens § 3 finder ikke anvendelse på finansielle virksomheder, jf. markedsføringslovens § 1, stk. 2).
- Side 428 -
...varens karakteristika. Det må antages, at vurderingen af, hvornår oplysninger »allerede fremgår tydeligt af sammenhængen«, er sammenfaldende på markedsføringslovens og forbrugeraftalelovens § 17’s område, jf. Betænkning nr. 1540/2013 s. 140 og L 39 s. 51 f. Se også nærmere om købsopfordringer bemærkningerne til § 8, stk. 1, nr. 1, og § 8, stk. 1, nr. 5.
- Side 429 -
Ordlyden af § 17, stk. 1, nr. 1, svarer til § 8, stk. 1, nr. 1, jf. herom afsnit 1.1 til § 8. Se også ovenfor i afsnit 1 om forholdet til markedsføringslovens § 6, stk. 2, nr. 1.