Bemærk, at § 6 blev ændret efter bogens udgivelsesdato. Se i forarbejderne til § 6, om det har en betydning.
- Side 37 -
...forhandling (§ 28), udstedelse af påbud (§ 32) og administrative bødeforelæg (§ 38) mv.1717. Om de (mange) sager, hvor Forbrugerombudsmanden har grebet ind over for erhvervsdrivendes overtrædelse af markedsføringslovens vildledningsforbud i forbindelse med indgåelse af abonnementsaftaler, se Forbrugerombudsmandens årsberetninger 2014, 2015 og 2016.
- Side 42 -
...2, ikke kunne indhentes ved forbrugerens accept af en hjemmesides brugervilkår. Derudover var det uklart formuleret, at forbrugerens fortrydelsesret bortfaldt på det tidspunkt, forbrugeren indsendte sine oplysninger til virksomheden. Forbrugerne kunne derfor ikke anses for at have givet afkald på deres fortrydelsesret, jf. herom nedenfor i afsnit 3.
(...)
- Side 43 -
...hjemmeside, der ikke er indrettet i overensstemmelse med kravene i e-handelsloven, eller som (på andre måder) ikke er indrettet i overensstemmelse med markedsføringslovens krav, f.eks. fordi der foreligger vildledning efter markedsføringslovens § 6, stk. 1, kan efter omstændighederne tilsidesættes som ugyldigt efter aftalelovens § 36 eller § 38 c (om
- Side 44 -
...må »vildlede ved at udelade eller skjule væsentlige oplysninger eller præsentere væsentlige oplysninger på en uklar, uforståelig, dobbelttydig eller uhensigtsmæssig måde«. I § 6, stk. 2, opregnes de oplysninger, som ved købsopfordringer betragtes som væsentlige, dvs. at udeladelse af disse oplysninger er i strid med vildledningsforbuddet i § 6, stk.
(...)
- Side 45 -
...købsopfordringer, første gang forbrugeren præsenteres for varen, også selv om der ikke er en aftalefunktion på hjemmesiden, f.eks. hvor der reklameres for en vare med angivelse af pris i en bannerannonce på en anden erhvervsdrivendes hjemmeside.2929. Jf. Peter Møgelvang-Hansen i Peter Møgelvang-Hansen m.fl.: Markedsføringsretten, 3. udgave (2017) s. 154.
...abonnementets vigtigste egenskaber præsenteres på lige fod med oplysningerne om de enkelte produkter og i umiddelbar tilknytning hertil eller med en utvetydig henvisning. Et tilsvarende krav om oplysninger om »produktets væsentligste karakteristika i et omfang, der svarer til mediet og produktet«, følger af markedsføringslovens § 6, stk. 2, nr. 1.
- Side 46 -
...er væsentlige for forbrugerens vurdering af tilbuddet, skal gives med tilnærmelsesvis samme meddelelseseffekt«. Tilbyder den erhvervsdrivende en indledende prøveperiode gratis eller til en nedsat pris, skal oplysningerne om abonnementets efterfølgende normalpris præsenteres på lige fod med den nedsatte pris, hvis abonnementet fortsætter automatisk.