Bøger, som nævner Markedsføringsloven § 6

Vildledende markedsføring

- Side 158 -

MFL §§ 5, 6, 7 og 13 i forhold til forbrugere og i forhold mellem erhvervsdrivende i MFL § 20.

Læs på Jurabibliotek


Vildledende handlinger i markedsføring over for forbrugere

...1, at en erhvervsdrivendes handelspraksis ikke må vildlede ved at udelade eller skjule væsentlige oplysninger eller præsentere væsentlige oplysninger på en uklar, uforståelig, dobbelttydig eller uhensigtsmæssig måde. Overtrædelse af vildledningsbestemmelserne straffes med bøde, medmindre højere straf følger af anden lovgivning, jf. MFL § 37, stk. 3.

Læs på Jurabibliotek


Vildledende udeladelser, herunder købsopfordringer og skjult reklame i markedsføring over for forbrugere

Efter MFL § 6 må en erhvervsdrivendes handelspraksis ikke vildlede ved at udelade eller skjule væsentlige oplysninger eller præsentere væsentlige oplysninger på en uklar, uforståelig, dobbelttydig eller uhensigtsmæssig måde. Ved købsopfordringer betragtes følgende oplysninger som væsentlige:

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 159 -

MFL § 6 forbyder ikke salgsfremmende foranstaltninger, men opstiller en række betingelser, hvis formål er at sikre gennemsigtighed hos forbrugeren, således at forbrugeren på et reelt og velinformeret grundlag kan vurdere, om den salgsfremmende foranstaltning er fordelagtig.

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 160 -

...undergrænser for værdien af en tillægsydelse. Det er endvidere ikke et krav, at tillægsydelsen skal kunne købes uden hovedydelsen, ligesom det ikke er et krav, at der er en naturlig sammenhæng mellem hovedydelsen og tillægsydelsen.3939. Praksis efter den tidligere markedsføringslov vedrørende såkaldt lovligt kombinationssalg er således ikke videreført.

Læs på Jurabibliotek

(...)

...vildledning. Det indebærer, at udeladelse af de for e-handel væsentlige oplysningskrav i navnlig fjernsalgs- og e-handelsdirektivet ikke bare udgør en overtrædelse af god markedsføringsskik efter MFL § 3, men også en overtrædelse af den strafsanktionerede vildledningsbestemmelse i MFL § 6.4040. Se ligeledes Trzaskowski (red.): Internetretten, Kbh. 2017.

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 163 -

...opfattet som en reklame uanset dens form, og uanset i hvilket medium den bringes. Handelspraksisdirektivets art. 7 fastslår, at det betragtes som en vildledende udtalelse, hvis den erhvervsdrivende undlader at angive den kommercielle hensigt med den pågældende handelspraksis. Forbuddet mod skjult reklame skal fortolkes i lyset af handelspraksisdirektivet.

Læs på Jurabibliotek

(...)

...her vil være klart for børn og unge, at de er trådt ind i et reklameunivers, og at det vil være klart, hvad der bliver reklameret for. Derimod må der i sådanne lege og spil ikke indgå reklamer for produkter, logoer, reklamefigurer mv. fra andre virksomheder.4444. For en kritisk holdning se Trzaskowski, Jan: Markedsføring i computerspil, U 2006B.343.

Læs på Jurabibliotek



Aggressiv markedsføring over for forbrugere

- Side 164 -

MFL § 9 bestemmer, at uanset at der ikke er handlet i strid med MFL §§ 5-7, må en erhvervsdrivende ikke anvende de former for handelspraksis, der er opregnet i bilag 1 til loven.

Læs på Jurabibliotek



Uanmodede henvendelser via e-mail, sms og lignende

- Side 169 -

...via e-mail havde udsendt invitationer til en computermesse, som e-handelsbutikken var arrangør af, og hvor der var gratis adgang. Mailen indeholdt ikke oplysninger om e-handelsbutikken og dens produkter, men en række af de produkter, der blev vist på messen, blev forhandlet af e-handelsbutikken. MFL § 6, stk. 1 (nu § 10), fandtes at være overtrådt.

Læs på Jurabibliotek