Bøger, som nævner Markedsføringsloven § 6

Bemærk, at § 6 blev ændret efter bogens udgivelsesdato. Se i forarbejderne til § 6, om det har en betydning.

- Side 93 -

...holdes skjult, jf. § 10, stk. 3, nr. 3, modtageren må ikke opfordres til at besøge websteder, hvor den erhvervsdrivende, der er ansvarlig for webstedet, ikke opfylder kravene i § 10, stk. 3, nr. 1-3, jf. § 10, stk. 3, nr. 4, og der skal være en adresse, som modtageren kan henvende sig til for at få standset sådanne henvendelser, jf. § 10, stk. 3, nr. 5.

Læs på Jurabibliotek



- Side 113 -

...erhvervsdrivende en pligt til forud for indgåelse af en kreditaftale at oplyse om navn og fysisk adresse på den involverede kreditformidler. Af selskabslovens § 2, stk. 4, fremgår et krav om, at kapitalselskaber i breve og på andre forretningspapirer, herunder elektroniske meddelelser, og på kapitalselskabets hjemmeside skal angive navn, hjemsted og cvr-nummer.

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 114 -

...erhvervsdrivendes oplysningspligt i forbindelse med »købsopfordringer« som defineret i markedsføringslovens § 2, nr. 10, pålægger den erhvervsdrivende at oplyse om sin »fysiske adresse og navn og, hvis en anden erhvervsdrivende handler på dennes vegne, den fysiske adresse og navnet på denne erhvervsdrivende«. Se også om »købsopfordringer« bemærkningerne til § 8.

Læs på Jurabibliotek



- Side 123 -

Markedsføringslovens § 6 angår »vildledende udeladelser«. Efter § 6, stk. 2, skal der ved »købsopfordringer« oplyses om »prisen inklusive moms og afgifter«, jf. § 6, stk. 2, nr. 6, og »yderligere omkostninger vedrørende fragt, levering eller porto, i det omfang sådanne omkostninger pålægges«, jf. § 6, stk. 2, nr. 7.

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 125 -

...markedsføring/udstilling af den erhvervsdrivendes produkter på en hjemmeside el.lign., gælder oplysningspligten i forbrugeraftalelovens § 8 ikke, og der påhviler ikke den erhvervsdrivende en ubetinget pligt til at oplyse om priser efter e-handelslovens § 8 (men undertiden efter markedsføringslovens § 6, stk. 2, om »købsopfordringer«), jf. nærmere ovenfor i teksten.

Læs på Jurabibliotek



- Side 129 -

...markedsføringslovens § 6, stk. 4. Herefter skal den erhvervsdrivende klart »oplyse den kommercielle hensigt med enhver form for handelspraksis, herunder reklame«. Det er en betingelse for, at der handlet i strid med § 6, stk. 4, at den pågældende handelspraksis medfører en »væsentlig forvridning af den økonomiske adfærd«, jf. markedsføringslovens § 8, jf. § 2, nr. 6.

Læs på Jurabibliotek

(...)

Forbuddet mod skjult reklame i markedsføringslovens § 6, stk. 4, omfatter ikke blot traditionelle annoncer mv., men også en helt generel og rent op-

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 130 -

...kommerciel kommunikation i tilstrækkelig grad er identificeret som sådan, kan bl.a. opstå ved manglende adskillelse mellem reklame og redaktionelt stof på f.eks. hjemmesider, blogs eller sociale medier. Sådan sammenblanding kan stride mod markedsføringslovens § 6, stk. 4, og e-handelslovens § 9, jf. også nedenfor om de krav, der stilles til »influenter«.

Læs på Jurabibliotek

(...)

...unge, eller hvor børn og unge er særligt sårbare over for den pågældende handelspraksis, skal være udformet med særlig hensyntagen til børns og unges naturlige godtroenhed og manglende erfaring og kritiske sans, som bevirker, at de er lettere at påvirke og nemmere at præge«. Se også om markedsføring i computerspil Jan Trzaskowski i U 2006 B s. 343 ff.

Læs på Jurabibliotek

(...)

...kunne identificeres som sådanne, således at de i indhold og præsentation adskiller sig fra ordinære programmer«. Se også § 4 i bekendtgørelse nr. 1153 af 22. oktober 2014 om reklame mv. for lægemidler. Herefter skal reklame over for offentligheden »udformes, så det tydeligt fremgår, at der er tale om reklame, og at reklamen omhandler et lægemiddel«.

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 132 -

...følger med i influentens liv, f.eks. med fokus på mode, bolig, sport eller andet, og influenten lægger billeder, tekst og video op på sin side. Det kan undertiden være vanskeligt at afgøre, om en influent omtaler et produkt af »egen fri vilje« eller som følge af, at den pågældende modtager et vederlag fra en erhvervsdrivende for at promovere produktet.

Læs på Jurabibliotek



- Side 135 -

Lovligheden af salgsfremmende foranstaltninger skal i dag vurderes med udgangspunkt i markedsføringslovens generelle bestemmelser, bl.a. generalklausulerne i markedsføringslovens § 3 og § 4 og vildledningsforbuddet, som bl.a. kommer til udtryk i markedsføringslovens § 6, stk. 1. Se herom Palle Bo Madsen: Markedsret, del 2, 7. udgave (2019) s. 85 ff.

Læs på Jurabibliotek