Bøger, som nævner Markedsføringsloven § 6

Bemærk, at § 6 blev ændret efter bogens udgivelsesdato. Se i forarbejderne til § 6, om det har en betydning.

Prisvildledning

- Side 343 -

Af 2005-markedsføringslovens § 13 og tidligere prismærkningslovens § 1 fulgte, at anførte priser skulle være inklusive gebyrer, omkostninger, moms og andre afgifter. Dette er udtryk for et krav om, at priserne skal være alt inklusiv i B2C-forhold. Bestemmelsen findes nu i 2017-markedsføringslovens § 6, stk. 2, nr. 6 og 7.

Læs på Jurabibliotek



Vildledende undladelser (B2C)

- Side 355 -

Efter markedsføringslovens § 6, stk. 1, må en erhvervsdrivendes handelspraksis ikke vildlede ved at udelade eller skjule væsentlige oplysninger eller præsentere væsentlige oplysninger på en uklar, uforståelig, dobbelttydig eller

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 356 -

...mulighed for at stille oplysningerne til rådighed på en anden måde. Det kan være henvisning til en hjemmeside. Som en undtagelsesbestemmelse må stk. 5 fortolkes indskrænket. Væsentlige oplysninger kan næppe fjernes fra den egentlige præsentation, der må være klar, loyal og afbalanceret. En forbruger kan i den forbindelse ikke pålægges unødige udgifter.

Læs på Jurabibliotek



Reklameidentifikation

- Side 357 -

...2017-markedsføringslovens § 6, stk. 4, 1. pkt.: »En erhvervsdrivende skal klart oplyse den kommercielle hensigt med enhver form for handelspraksis, herunder reklame.« Hermed følges systematikken i handelspraksisdirektivet.155155. Se hertil bemærkningerne til lovforslaget (L40/2016-17), afsnit 7.2.4. Det er i overensstemmelse med handelspraksisdirektivets artikel 7(2).

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 359 -

...nævnes som eksempel, at artikler i blade og aviser, der reelt er reklamer, tydeligt kan markeres som annoncer. Identifikationen skal ikke nødvendigvis ske direkte i forbindelse med reklamen. I forbindelse med eksponering af produkter i film er det tilstrækkeligt, at det af rulleteksterne før eller efter filmen fremgår, at der har været tale om reklame.

Læs på Jurabibliotek

(...)

...med en sangs skjulte reklamebudskaber, ikke vil kunne »ifalde et ansvar ved at spille sangen uden at gøre opmærksom på, at den indeholder reklamer. Ligeledes vil der heller ikke påhvile en filmimportør eller en biografejer en pligt til af egen drift at undersøge, om film indeholder reklamebudskaber.«160160. Se om medvirkensansvar i afsnit 11.2.1.7.

Læs på Jurabibliotek