Bemærk, at § 6 blev ændret efter bogens udgivelsesdato. Se i forarbejderne til § 6, om det har en betydning.
- Side 276 -
...grundlæggende krav om, at den adfærd, der er til diskussion, skal være egnet til mærkbart at forvride den økonomiske adfærd hos gennemsnitsforbrugerne for at der kan stauteres overtrædelse af reglerne om vildledning; lovens forbud mod spam ses i MFL § 10, mens MFL kap. 3-4 dækker over en række forskellige regler af forbrugerbeskyttelsesmæssigt tilsnit.
(...)
- Side 277 -
...handlinger, og i MFL § 6 forbydes de vildledende udeladelser. Vildledning kan således ske både ved det man positivt siger (§5), og det man glemmer at sige (§ 6). Det er tilstrækkeligt, at de vildledende informationer er egnet til at vildlede. Det er ikke et krav, at der faktisk kan påvises nogen, som er blevet vildledt, jf. nærmere reglen i MFL § 8.
(...)
...uanset hvilket medium den bringes i. Med bestemmelsen søger man at forhindre, at markedsføring, der ikke fremtræder som sådan, men i virkeligheden er det, rammes; altså et ønske om at undgå, at forbrugerne vildledes med hensyn til det forhold, at de eksponeres for et kommercielt reklamebudskab. Det kan f.eks. være reklame, der fremtræder som redaktio-
(...)
- Side 278 -
...områder er det et krav, at der foreligger en decideret aftale mellem den, som får glæde af omtalen, og den, som foretager omtalen. I markedsføringslovens § 6, stk. 4, tales om »kommerciel hensigt«, og efter radio- og fjernsynslovgivningen kræves en eller anden form for uberettiget fremhævelse, førend reglerne om skjult reklame bliver aktualiseret.
(...)
- Side 279 -
...dokumenterbare og repræsentative egenskaber, ikke må skabe forveksling og ikke må misrekommandere konkurrenternes varer, og i øvrigt også opfylde de resterende kumulative (samlede) betingelser i MFL § 21, stk. 2. Navnlig for så vidt angår misrekommandering af andre erhvervsdrivende, kan sådan også stoppes med hjemmel i generalklausulen i MFL § 3, jf. lige ndf..
- Side 281 -
...giver dog nogle særligt effektive muligheder for markedsføring, som efter omstændighederne kan være vildledende eller aggressive, og derfor er der på nogle områder behov for særlig regulering. Ovf. under 3. er allerede nævnt forbuddet mod spam i MFL § 10 og de særlige problematikker omkring skjult reklame og sociale medier, jf. også MFL § 6, stk. 4.
- Side 284 -
...herunder tv. Forbrugerombudsmanden kan rejse tiltale med påstand om bøde for overtrædelse af MFL, medens Radio- og tv-nævnet alene påtaler en evt. overtrædelse over for det senderforetagende, som har vist en ulovlig reklame. Så i praksis kan der altså være en for de erhvervsdrivende ret væsentlig forskel på, hvilken myndighed der påtaler en forseelse.