Bøger, som nævner Markedsføringsloven § 6

Vildledende udeladelser og købsopfordringer

- Side 510 -

Ifølge markedsføringslovens § 6, stk. 1, må en erhvervsdrivendes handelspraksis ikke vildlede ved at udelade eller skjule væsentlige oplysninger eller præsentere væsentlige oplysninger på en uklar, uforståelig, dobbelttydig eller uhensigtsmæssig måde. Bestemmelsen finder anvendelse på erhvervsdrivendes handelspraksis over for forbrugere.

Læs på Jurabibliotek



Vildledning mellem erhvervsdrivende

- Side 512 -

De ovenfor behandlede vildledningsbestemmelser i markedsføringslovens §§ 5 og 6 gælder udelukkende for erhvervsdrivendes handelspraksis over for forbrugere. Vildledning mellem erhvervsdrivende reguleres af markedsføringslovens § 20, stk. 1 og 2, der fastslår, at:

Læs på Jurabibliotek



Skjult reklame

- Side 513 -

Markedsføringslovens § 6, stk. 4, indeholder en regel om skjult reklame, der indebærer, at en erhvervsdrivende klart skal oplyse den kommercielle hensigt med enhver form for handelspraksis, herunder reklame, medmindre den fremgår tydeligt af sammenhængen.

Læs på Jurabibliotek



Prisoplysninger mv.

- Side 516 -

...6 og 7). Når et produkts art medfører, at prisen ikke med rimelighed kan beregnes på forhånd, skal den erhvervsdrivende oplyse, hvordan prisen beregnes. Endvidere gælder det, at når omkostninger vedrørende fragt, levering eller porto ikke med rimelighed kan beregnes på forhånd, skal det oplyses, at disse omkostninger kan forekomme, jf. § 6, stk. 3.

Læs på Jurabibliotek



Uanmodet henvendelse ved brug af andre former for fjernkommunikation

- Side 525 -

...bestemt fysisk person, ikke kunne anses for opfyldt. Post Danmark A/S behøvede derfor ikke frasortere reklamer til de adresser, hvor der boede personer med markering på Robinson-listen. Højesteret tilføjede dog samtidig, at hvis adressaternes navne havde været påtryk omslaget, ville forholdet have været i strid med markedsføringslovens § 6, stk. 4.

Læs på Jurabibliotek