Bøger, som nævner Markedsføringsloven § 6

Vildledende angivelser og oplysningspligt

- Side 748 -

Vildledning kan endvidere ske ved, at en erhvervsdrivende i sin handelspraksis udelader eller skjuler væsentlige oplysninger eller præsenterer væsentlige oplysninger på en uklar, uforståelig, dobbelttydig eller uhensigtsmæssig måde. En sådan praksis er derfor heller ikke tilladt, jf. MFL § 6, stk. 1.

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 749 -

...omtales. Det er ikke et krav, at der foreligger en egentlig aftale, før der kan være tale om kommerciel hensigt mellem den erhvervsdrivende og en influent. Det er Forbrugerombudsmandens opfattelse, at også influenter, der reklamerer på de sociale medier er erhvervsdrivende. De har derfor et selvstændigt ansvar for at overholde markedsføringslovens regler.

Læs på Jurabibliotek

(...)

Såvel de erhvervsdrivende som de hos dem ansatte kan overtræde MFL §§ 5-7. Det samme kan erhvervs‑ og forbrugersammenslutninger og foreninger, som i forbindelse med deres virke vil kunne vildlede forbrugerne, f.eks. i forbindelse med varetests eller sammenlignende undersøgelser.

Læs på Jurabibliotek