- Side 323 -
...tilbage fra den første markedsføringsretlige regulering – og fremtræder nu i markedsføringslovens §§ 5-7 for så vidt angår forbrugerforhold og § 20 for så vidt angår forhold mellem erhvervsdrivende, se herom nedenfor under C i dette kapitel. Alle medlemslandene i EU er i øvrigt pligtige at have effektive regler til imødegåelse af vildledende reklame.
- Side 328 -
Rådsdirektiv 2005/29 om urimelig handelspraksis indeholder i artikel 8 en bestemmelse om aggressiv handelspraksis og i artikel 9 en bestemmelse om anvendelse af chikane, tvang og utilbørlig påvirkning, der også er defineret i 2017-markedsføringslovens § 2, nr. 11. De er nu gennemført i 2017-markedsføringslovens § 7.
(...)
...ikke uden videre en dansk retstradition. Efter bemærkningerne til markedsføringslovens § 7 omfatter bestemmelsen aggressive salgsmetoder, som f.eks. gentagen fremsendelse af produkter, som forbrugeren ikke har bestilt, og pyramidesalg. Bemærkningerne henviser tillige til sortlistens pkt. 24-31, der opregner en række metoder, der altid vil blive anset
(...)
- Side 329 -
...utilbørlig påvirkning; tidspunktet for denne handelspraksis (litra a), anvendelse af truende sprog eller adfærd (litra b), den erhvervsdrivendes udnyttelse af en konkret uheldig situation (litra c), byrdefulde eller uforholdsmæssigt omfattende hindringer (litra d) samt trusler om at træffe foranstaltninger, som efter loven ikke kan træffes (litra e).
- Side 354 -
...omfattende hindringer af ikkekontraktuel karakter og, 5) enhver trussel om ulovlige handlinger. Bestemmelsen i § 7 forekommer at have mere praktisk betydning i forhold til fremgangsmåder end til reklame/kommerciel kommunikation. Således henviser forarbejderne til § 7, stk. 2 (2019/1 LF 32) da også til nr. 24-31 i sortlisten, der opregner en række former