- Side 20 -
...af vildledning m.v. er nu splittet op, således at den tidligere generelle bestemmelse herom (i den dagældende § 3) er blevet til flere forskellige bestemmelser om henholdsvis vildledende handlinger over for forbrugere (nu MFL § 5), vildledende undladelser over for forbrugerne (nu MFL § 6), aggressiv handelspraksis over for forbrugerne (nu MFL § 7)
- Side 34 -
...erhvervsdrivendes indbyrdes forhold. En overtrædelse af lovens mere specielle regler vil også indebære en overtrædelse af en af generalklausulerne (en overtrædelse af MFL §§ 5-7 vil f.eks. således altid tillige udgøre en overtrædelse af § 4), men vurderingen er ikke blot overladt til en retlig standard, og sanktionen vil oftest også være en anden.
- Side 39 -
I realiteten er det nok så vigtigt at være opmærksom på, hvad handelspraksisdirektivet og dermed MFL §§ 4-8 ikke siger noget om – og dermed ikke omfatter.
(...)
Da hele handelspraksisdirektivet og dermed også MFL §§ 4-8, alene angår urimelig handelspraksis, der skader forbrugernes økonomiske interesser, jf. direktivets art. 1, falder rene erhvervsforhold (B2B) såvel som hensyntagen til almene samfundsinteresser, som er af ikke-forbrugerøkonomisk karakter, helt uden for dette direktivs område.
- Side 60 -
...MFL §§ 5-7 om vildledende og aggressiv markedsføring. Hertil kommer den lange liste i såvel direktivets som lovens bilag 1 (sortlisten) med konkrete eksempler på former for vildledende eller aggressiv handelspraksis, der under alle omstændigheder anses for vildledende eller aggressive, jf. MFL § 9, og altså ikke skal underkastes en konkret vurdering.
(...)
...forventes at påvirke disses beslutning (og dermed have kommerciel effekt), således objektivt urigtig eller – set med gennemsnitsforbrugerens øjne – vildledende, foreligger der således en overtrædelse af MFL § 5 (og dermed § 4), uden at den erhvervsdrivendes krænkelse af »god erhvervsskik«/»erhvervsmæssig diligenspligt« skal efterprøves yderligere.
(...)
- Side 61 -
...MFL § 4, og sager, der tillige (og i så fald primært) kan henføres under en af bestemmelserne i MFL §§ 5-7, lader sig for en praktisk betragtning ikke gennemføre. Da §§ 5-7 imidlertid i modsætning til § 4 er umiddelbart strafsanktioneret, er det i så henseende afgørende, om et forhold subsumeres under §§ 5-7, eller om det alene henføres under § 4.
(...)
...markedsføringsskik efter MFL § 3, stk. 1 (stridende mod smag og anstændighed helt uden hensyn til forbrugernes økonomiske interesser), som god erhvervsskik efter MFL § 4 (egnet til at påvirke og forvride forbrugernes økonomiske interesser) og eventuelt tillige MFL §§ 5-7 (vildledende og/eller aggressiv påvirkning og forvridning af forbrugernes økonomiske adfærd).
- Side 62 -
...ligesom vildledningsreglerne i §§ 5-6 er betinget af kommerciel effekt (væsentlig forvridning af den økonomiske adfærd), jf. § 8, medens den sidste ikke er. MFL § 20, stk. 3, arbejder her sammen med generalklausulen i MFL § 3, stk. 1, der generelt finder anvendelse mellem to erhvervsdrivende, også hvor andre interesser end de rent økonomiske er i spil.
(...)
- Side 64 -
...(EU:C:1992:17, præmis 15-16) samt i sag C-210/96: Gut Springenheide (EU:C:1998:369, præmis 31), sag C-220/98: Estée Lauder (EU:C:2000:8, præmis 27), sag C-99/01: Linhart og Biffl (EU:C:2002:618, præmis 31) og sag C-44/01: Pippig Augenoptik (EU:C:2003:205, præmis 55) antages det, at man ved afgørelsen af, om forbrugeren vildledes, skal tage »den formodede
- Side 97 -
...tilladt«. Dette er næppe forskelligt fra, hvad der gælder for markedsføring i almindelighed ifølge MFL §§ 4-7, men er blot af forsigtighedshensyn – og for at sikre en korrekt gennemførelse af art. 6 i det underliggende e-handelsdirektiv – skåret ud i pap med specielt henblik på e-handel, jf. FT 2001-02 (2. samling), Tillæg A, p. 1806 f. og p. 1832 v.sp.
- Side 108 -
...forbrugere eller erhvervsdrivende, afspejler loven i dag opsplitningen i direktivgrundlaget, således at MFL § 7 tager sig af aggressiv og utilbørlig handelspraksis i B2C-forhold (jf. direktivets art. 8-9), hvor forbrugernes økonomiske interesser kan påvirkes, mens MFL § 20, stk. 3, tager sig af aggressiv og utilbørlig handelspraksis i B2B-forhold.
...også efter MFL § 7, hvis den enten er opregnet på sortlisten eller ved »chikane, tvang og utilbørlig påvirkning« i væsentlig grad indskrænker eller kan forventes at indskrænke gennemsnitsforbrugernes valgfrihed og derved foranledige ham til at træffe en transaktionsbeslutning (beslutning vedrørende køb m.v.), som han ellers ikke ville have truffet.
(...)
MFL § 7, stk. 2 (jf. direktivets art. 9), opregnes her en række hensyn, der skal tages i betragtning, ved vurderingen efter § 7, stk. 1:
(...)
- Side 110 -
...ligesom visse former for aggressiv markedsføring nu udtrykkeligt med virkning for B2C-forhold er sortlistede i medfør af handelspraksisdirektivets og markedsføringslovens bilag 1. Visse uønskede fremgangsmåder er endvidere specifikt reguleret i særlige love, eksempelvis forbrugeraftaleloven (dørsalg) og lov om spil (pyramidesystemer), jf. nedenfor.
(...)
...»redelig handlemåde« – og dermed aftl. §§ 36 og 38 c – at gøre den indgåede aftale gældende, jf. U 1995.799 Ø samt Andersen og Madsen: Aftaler og mellemmænd, 8. udg., p. 241 ff. MFL § 7 kan her bringes i anvendelse over for utilbørlige afsætningsmetoder, der er aggressive og egnede til at have kommerciel effekt uden nødvendigvis at være vildledende.
(...)
- Side 114 -
...utilbørligt til at købe, eller hvis der ikke tages behørigt hensyn til, at initiativet eventuelt er rettet mod særligt udsatte eller letpåvirkelige personer.101101. I sådanne tilfælde vil aftalens ugyldighed endvidere byde sig til som en mulig sanktion, sml. f.eks. U 1995.799 Ø om et salgsmøde camoufleret som en »informationsaften«, samt nedenfor pkt. 9.3.
(...)
...kommercielt, skal det for det første stå klart for modtagerne, at der er tale om reklame i afsætningsøjemed, jf. MFL § 6, stk. 4, hvilket kan være en særlig udfordring, når konteksten som her lægger op til noget andet, men i øvrigt vil der efter omstændighederne kunne blive tale om kumulativ anvendelse af MFL §§ 3, 4 og 5-7 (ligesom i den analoge verden).
- Side 129 -
...»børnetøj«, »havemøbler«, »bilforsikringer« etc.120120. Forbrugerombudsmanden har i 2016 (senest opdateret i 2021) udarbejdet en vejledning om »Brug af konkurrencer og lignende ved indhentelse af forbrugernes samtykke til markedsføring« (samtykkevejledningen), hvori betingelserne for indhentelse, anvendelse og tilbagekaldelse af et samtykke uddybes.
- Side 136 -
...knytter sig til MFL §§ 4-7 og dermed beskyttelsen af børn og unge inden for direktivets område), og dels reglen (eller rettere reglerne) i MFL § 11, der er en rent national regulering (uden for direktivet) af markedsføring rettet mod børn og unge.131131. Jf. FT 2016-17, L 40, Almindelige bemærkninger pkt. 9.2 samt bemærkningerne til § 3, stk. 2, og § 11.
- Side 154 -
...betydningsfulde aftaleforhold. F.eks. skærpes kravene til sådanne aftalers endelige og bindende indgåelse, ligesom det vil være i strid med god markedsføringsskik og/eller god erhvervsskik, dersom den præsumptivt svage part i forholdet ikke har modtaget de oplysninger, som må anses nødvendige for at skaffe sig et samlet og fyldestgørende overblik over vilkårene.
- Side 172 -
...også, dersom der benyttes angivelser som f.eks. »rentefri kredit« eller »nul gebyrer«, idet der da skal oplyses om eventuelle andre omkostninger, som ikke får det hele til at gå i nul. I øvrigt gælder de almindelige forbrugerregler i MFL §§ 4-7 ved siden af, og navnlig vil en samtidig overtrædelse af §§ 5-6 efter omstændighederne kunne komme på tale.
- Side 217 -
...Lidl (EU:C:2010:696, præmis 39), om en indkøbskurv med fødevarer fra to konkurrerende butikskæder. Hvis sammenligningen alene baserer sig på priserne, skal forbrugeren dog oplyses om eventuelle forskelle ved varerne, som kan tænkes at påvirke forbrugernes valg, idet sammenligningen ellers vil være vildledende, jf. sidstnævnte Lidl-dom, præmis 55-56.
- Side 254 -
...kommerciel effekt. Hvor MFL § 3, stk. 1, mere bredt beskytter grupper af borgere (befolkningsgrupper) mod, at deres tro, vaner og forhold i øvrigt (mis)bruges i markedsføringen på en nedværdigende måde, sigter forbuddet mod utilbørlig påvirkning i MFL § 7 således snævert til beskyttelse af forbrugerne (i deres egenskab af økonomiske aktører på markedet).
(...)
- Side 255 -
...egenskab af andet end forbrugere«, og idet annoncens indhold »som sådant ikke anvendes til at påvirke efterspørgslen«, jf. i dag MFL § 7, jf. § 8. Dommen siger derfor ikke noget om, hvorvidt annoncer som denne kan forbydes som stridende mod generalklausulen MFL § 3, stk. 1, men en forbudsnedlæggelse vil ofte i sådanne sager være inadækvat (post festum).