- Side 324 -
...og har købt varen som følge heraf. Det blotte forhold, at den er egnet til at påvirke markedsadfærden, f.eks. ved at lokke publikum ind i forretningen, er tilstrækkeligt. Se om forbrugerbegrebet og betingelsen om væsentlig forvridning af den økonomiske adfærd i § 8 ovenfor i kapitel II.D om de markedsføringsretlige beskyttelseshensyn og grundregler.
- Side 339 -
...forskellige bestemmelser i markedsføringsloven. Nu findes der regler i 2017-markedsføringsloven om beskyttelse af børn i markedsføringen i §§ 3, stk. 2, og 11, hvortil kommer den almindelige bestemmelse i markedsføringslovens § 8, stk. 2, der foreskriver, at man ved vurderingen af, om en handelspraksis, som må formodes kun at forvride den økonomiske adfærd
(...)
- Side 340 -
...vedrørende markedsføring over for børn og unge. Tilsvarende regler om beskyttelse af børn både som deltagere i reklame og som modtagere af reklame ses i bkg. 1155/2020 om radio- og fjernsynsreklame, §§ 16-23, og det er også i overensstemmelse med de almindelige reklameetiske principper, jf. hertil ICC-kodeks for reklame og markedskommunikation, artikel 18.
- Side 354 -
...omfattende hindringer af ikkekontraktuel karakter og, 5) enhver trussel om ulovlige handlinger. Bestemmelsen i § 7 forekommer at have mere praktisk betydning i forhold til fremgangsmåder end til reklame/kommerciel kommunikation. Således henviser forarbejderne til § 7, stk. 2 (2019/1 LF 32) da også til nr. 24-31 i sortlisten, der opregner en række former