- Side 276 -
...grundlæggende krav om, at den adfærd, der er til diskussion, skal være egnet til mærkbart at forvride den økonomiske adfærd hos gennemsnitsforbrugerne for at der kan stauteres overtrædelse af reglerne om vildledning; lovens forbud mod spam ses i MFL § 10, mens MFL kap. 3-4 dækker over en række forskellige regler af forbrugerbeskyttelsesmæssigt tilsnit.
(...)
- Side 277 -
...handlinger, og i MFL § 6 forbydes de vildledende udeladelser. Vildledning kan således ske både ved det man positivt siger (§5), og det man glemmer at sige (§ 6). Det er tilstrækkeligt, at de vildledende informationer er egnet til at vildlede. Det er ikke et krav, at der faktisk kan påvises nogen, som er blevet vildledt, jf. nærmere reglen i MFL § 8.
(...)
- Side 278 -
I MFL § 8, stk. 2, og § 11 findes særlige regler, der skal beskytte børn og unge, der som følge af alder og godtroenhed findes at have et særligt beskyttelsesbehov, fordi de er lette at påvirke og nemme at præge. Der er gammel tradition i markedsføringsretten for at tage særlige hensyn til denne gruppe i markedsføringen.