Bøger, som nævner Markedsføringsloven § 8

Særligt om forvridning af den økonomiske adfærd samt om smag og anstændighed m.v.

- Side 37 -

...forvrider eller vil kunne forventes væsentligt at forvride den økonomiske adfærd hos forbrugeren (hvilket her som i øvrigt betyder gennemsnitsforbrugeren, jf. nedenfor pkt. 2.3), ikke være omfattet af handelspraksisdirektivet, og det fremgår derfor også af MFL § 8, stk. 1, at det er en betingelse for anvendelse af lovens §§ 4-7 (som implementerer han-

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 38 -

...nedenfor pkt. 2.3. Det fremgår eksplicit af MFL § 8, stk. 1 in fine og stk. 2, at gennemsnittet skal vurderes med udgangspunkt i en særlig gruppe af forbrugere, dersom markedsføringen rettes mod en sådan identificerbar gruppe af forbrugere eller med rimelighed må formodes kun at forvride den økonomiske adfærd væsentligt hos en sådan særlig gruppe.

Læs på Jurabibliotek

(...)

...i dansk retspraksis. En markedsføring, der rent faktisk »angår forbrugernes økonomiske interesser«, og som er i strid med god skik (herunder vildledende eller aggressiv), må i sagens natur antages at have eller i hvert fald forventes potentielt at kunne få indvirkning på forbrugernes økonomiske dispositioner og dermed i det mindste være »egnet til

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 39 -

I realiteten er det nok så vigtigt at være opmærksom på, hvad handelspraksisdirektivet og dermed MFL §§ 4-8 ikke siger noget om – og dermed ikke omfatter.

Læs på Jurabibliotek

(...)

Da hele handelspraksisdirektivet og dermed også MFL §§ 4-8, alene angår urimelig handelspraksis, der skader forbrugernes økonomiske interesser, jf. direktivets art. 1, falder rene erhvervsforhold (B2B) såvel som hensyntagen til almene samfundsinteresser, som er af ikke-forbrugerøkonomisk karakter, helt uden for dette direktivs område.

Læs på Jurabibliotek



Generalklausulerne og forbuddene mod vildledende og aggressiv handelspraksis m.v.

- Side 61 -

...af den måde, hvorpå de gives. Der er således ingen tvivl om, at f.eks. en uhensigtsmæssig salgsform fra den erhvervsdrivendes side i sig selv vil kunne »indskrænke forbrugerens evne til at træffe en informeret beslutning« og dermed være egnet til at »forvride« den økonomiske adfærd, jf. handelspraksisdirektivets art. 2, litra e, og MFL § 8, stk. 1.

Læs på Jurabibliotek



Generelt om vildledning og utilbørlighed – og om forbrugerbilledet

- Side 66 -

...Tilsvarende princip gælder, når en handelspraksis, der ikke er omfattet af lovens kap. 2 (§§ 4-9), rettes mod børn og unge, jf. herved MFL § 3, stk. 2. En særlig uddannelse eller faglig indsigt hos målgruppen, som især kan foreligge ved markedsføring over for bestemte professioner eller professionelle parter i øvrigt, vil omvendt kunne trække den anden vej.

Læs på Jurabibliotek



Skjult reklame og anden skjult handelspraksis

- Side 105 -

...frygt for uønsket kommerciel påvirkning. Eksempelvis vil spil på nettet ofte netop henvende sig til børn og unge, hvorfor der ved anvendelse af reklamer i forbindelse hermed skal udvises særlig agtpågivenhed for ikke at skjule eller sløre reklamebudskabet.9595. Se særligt Jan Trzaskowski i U 2006 B, p. 343 ff., om skjult markedsføring i computerspil.

Læs på Jurabibliotek



Forbrugerforhold (B2C)

- Side 114 -

...pkt. 3.7, og hvis børn og unge involveres, skærpes vurderingen, jf. MFL § 8, stk. 2, og nedenfor pkt. 5.2. Generelt gælder det, at selv om en given markedsføringsmetode i almindelighed måtte kunne betegnes som lovlig, kan det være i strid med markedsføringsloven at benytte sig af den over for præsumptivt svage aftagergrupper, jf. ovenfor i note 98.

Læs på Jurabibliotek



Handelspraksis rettet mod eller inkluderende børn og unge

- Side 136 -

...knytter sig til MFL §§ 4-7 og dermed beskyttelsen af børn og unge inden for direktivets område), og dels reglen (eller rettere reglerne) i MFL § 11, der er en rent national regulering (uden for direktivet) af markedsføring rettet mod børn og unge.131131. Jf. FT 2016-17, L 40, Almindelige bemærkninger pkt. 9.2 samt bemærkningerne til § 3, stk. 2, og § 11.

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 137 -

...art. 5, stk. 3), om generel hensyntagen til bl.a. forbrugernes alder og godtroenhed. Her har man derfor alene generalklausulen i MFL § 4 (direktivets art. 5) og de almindelige regler om vildledende og aggressiv handelspraksis at falde tilbage på – hvilket kræver sandsynliggørelse af en kommerciel effekt af den pågældende handelspraksis, jf. MFL § 8.

Læs på Jurabibliotek



Aftalevilkår

- Side 154 -

...betydningsfulde aftaleforhold. F.eks. skærpes kravene til sådanne aftalers endelige og bindende indgåelse, ligesom det vil være i strid med god markedsføringsskik og/eller god erhvervsskik, dersom den præsumptivt svage part i forholdet ikke har modtaget de oplysninger, som må anses nødvendige for at skaffe sig et samlet og fyldestgørende overblik over vilkårene.

Læs på Jurabibliotek