Bøger, som nævner Markedsføringsloven § 9

Markedsføringslovens vildledningsforbud. Markedsføringslovens §§ 5 og 6

- Side 39 -

...det sted, hvor bestillingen afgives, at oplyse om, at forbrugeren pålægges en betalingsforpligtelse. Har den erhvervsdrivende undladt dette, eller har han undladt at gentage de oplysninger, der fremgår af forbrugeraftalelovens § 8, stk. 1, nr. 1, 5, 6, 17 og 18, er forbrugeren ikke bundet af aftalen eller bestillingen, jf. § 12, stk. 2, jf. stk. 1.

Læs på Jurabibliotek



Uopfordret fremsendelse eller udførelse af ydelser

- Side 54 -

Forbrugeraftalelovens § 6 gennemfører forbrugerrettighedsdirektivets artikel 27, der henviser til handelspraksisdirektivets artikel 5, stk. 5 (som er gennemført ved markedsføringslovens § 9) og sortlistens pkt. 29 (som er gennemført ved markedsføringslovens bilag 1). Herefter anses det som urimelig handelspraksis, hvis der »afkræves omgående

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 55 -

...markedsføringslovens § 9 og lovens bilag 1 (»sortlisten«) om former for handelspraksis, som altid anses for »vildledende eller aggressive«, og som dermed er forbudt. Det er i henhold til forbrugerrettighedsdirektivets betragtning 60 »nødvendigt at indføre bestemmelser om aftalemæssige beføjelser« i de tilfælde, som er omfattet af sortlistens pkt. 29.

Læs på Jurabibliotek