- Side 99 -
...opfattelse med hensyn til anvendelsesområdet for anordningens § 6, og han tog ikke stilling til, om betingelsen for genoptagelse efter denne regel var opfyldt i sagen. Ombudsmanden henstillede imidlertid til Kirkeministeriet, at der blev tilvejebragt udtrykkelige regler for optagelser i folkekirken, der ikke direkte var omfattet af § 6 i anordningen.
(...)
...sognebåndsløsning spillede en central rolle i UfR 2005.3346/2 H (kommenteret af Michael Gøtze og Pernille Boye Koch i UfR 2006B.23 ff.). Sagen angik en afgørelse truffet af en sognepræst om, at et medlem af et menighedsråd havde mistet sit medlemskab af folkekirken, fordi han havde arbejdet med at udbrede en troslære, som på flere punkter var i strid med folke-
(...)
- Side 100 -
...aktivt med at udbrede en troslære, der på en række punkter er i strid med folkekirkens. Et mindretal i Højesteret lagde vægt på en anden betragtning, som flertallet i øvrigt tilsluttede sig, nemlig, at der forelå magtfordrejning, idet det egentlige formål med afgørelsen var at opnå, at den pågældende ikke længere kunne være medlem af menighedsrådet.
(...)
...for, hvad ombudsmanden kan beskæftige sig med. Derimod kunne ombudsmanden givetvis have vurderet spørgsmålet om magtfordrejning, hvis sagen havde været indbragt for ham. I FOB 1981.168 tog ombudsmanden således stilling til, om udnævnelsen af en provst, der var partifælle til kirkeministeren, var usagligt begrundet (hvilket ombudsmanden ikke mente).