Bemærk, at § 132 blev ændret efter bogens udgivelsesdato. Se i forarbejderne til § 132, om det har en betydning.
- Side 455 -
...fristen i disse tilfælde fra det tidspunkt, hvor meddelelsen er kommet frem. I praksis fortolkes klagefrister strengt.513513 Ifølge vejlovens § 132, stk. 3, kan klagemyndigheden i særlige tilfælde og efter forudgående høring af vejmyndigheden se bort fra en overskridelse af klagefristen. Denne hjemmel har dog så vidt ses ikke større praktisk betydning.
(...)
...betyder ikke nødvendigvis, at nævnet fraviger lovens udgangspunkt, jf. Energiklagenævnet afgørelse af 6. juli 2015, hvor nævnet afviste at tillægge en klage over en ekspropriation til et solvarmeanlæg opsættende virkning (j.nr. 1021-15-66-24). For ekspropriationer efter fx planloven og andre love inden for miljøområdet er det modsatte tilfældet. Her er
- Side 458 -
...betingelser for ekspropriation er opfyldt, herunder om der foreligger hjemmel og nødvendighed. Som nævnt vil det skøn, som eksproprianten har udøvet, også blive vurderet af klageinstansen. Det kan være skønsmæssige vurderinger af teknisk eller anden art fx vedrørende trafikale og færdselsmæssige hensyn, men også hensigtsmæssighedsvurderinger kan efterprøves.
- Side 460 -
...domstolene, jf. kap. 30.1. I de fleste øvrige love, der giver kommunerne ekspropriationskompetence, er dette imidlertid ikke et krav, jf. fx planloven og miljøbeskyttelsesloven, hvor en ekspropriationsbeslutning kan indbringes direkte for domstolene, uanset om klageadgangen til henholdsvis Planklagenævnet eller Miljø- og Fødevareklagenævnet er udnyttet.