Bøger, som nævner Vejloven § 43

Vejlovens ekspropriationshjemmel

- Side 89 -

...forskellige færdselsarter. Ekspropriationen, som var nødvendig for at realisere dette formål, havde hjemmel i vejlovens § 43. Hverken landsretten eller Højesteret mente, at der var grundlag for at tilsidesætte kommunens skøn over hensigtsmæssigheden af at foretage en sådan trafikregulering på den pågældende vejstrækning, og kommunen blev frifundet.

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 91 -

...motorveje – vil det imidlertid ikke altid kunne undgås, at der sker indgreb i naturtyper som vandløb, søer, enge m.v. I disse tilfælde vil det være hensigtsmæssigt, at der gennemføres visse kompenserende foranstaltninger på vejens naboarealer. Ekspropriationshjemlen blev indføjet for at lette muligheden for at gennemføre kompenserende foranstaltninger.

Læs på Jurabibliotek

(...)

...ejendommens bygninger til de to arealer ville kræve kørsel over længere strækninger ad offentlige veje og medføre færdselsmæssige gener. Landsretten fandt, at vejlovens § 43, stk. 2 (nu § 97), alene hjemlede ekspropriation til supplerende foranstaltninger, herunder sikring, hvis arealerne lå i umiddelbar forbindelse med selve vejanlægget, og der fandtes ikke

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 92 -

...at pålægge vejbyggelinjer til sikring af fri oversigt, uden at der derved skal betales erstatning til ejeren, jf. kap. 3.2. Der vil kun være grund til at anvende ekspropriationshjemlen, hvor et vejbyggelinjepålæg ikke er tilstrækkeligt, fx hvis eksisterende anlæg skal fjernes fra ejendommen.120120 E.A. Abitz: Vejlovene med kommentarer, 1981, s. 111.

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 93 -

...permanent pålagt en servitut, ifølge hvilken der bl.a. ikke uden vejmyndighedernes samtykke måtte foretages indgreb, dels i vejarealet, dels i den del af dæmningen, hvorved vejarealet kunne blive påvirket. Om spørgsmålet vedrørende anlæg af veje m.v. ved midlertidig arealerhvervelse og servitutpålæg (i stedet for arealerhvervelse) henvises til kap. 4.2.3.

Læs på Jurabibliotek

(...)

Dernæst kan ekspropriation ske til nedlægning eller spærring af bestående overkørsler, overgange og vej- og stitilslutninger samt til retablering af de ved vejanlæg afbrudte forbindelser, jf. tidligere udtrykkeligt vejlovens § 43, stk. 2, 2. pkt. (nu § 96). Denne del af bestemmelsen giver først og fremmest hjemmel til at ekspropriere bestående adgange.

Læs på Jurabibliotek

(...)

...omfang, hele bykernens butiksareal. Det kunne derimod ikke lægges til grund, at portnedlæggelsen var sket for at tilvejebringe en mere hensigtsmæssig ordning af vej- og adgangsforholdene i området. I hvert fald under disse omstændigheder fandtes det overvejende betænkeligt med hjemmel i privatvejsloven at godkende beslutningen, som derfor blev ophævet.

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 94 -

...af nødvendigheden tog ekspropriationskommissionen i betragtning, at den tilladte brug af vejen kun ville medføre begrænsede gener for ejere og brugere af de berørte ejendomme (hegn el.lign. ville forhindre uvedkommende færdsel mellem adgangsvejen til rastepladsen og motorvejen). Der blev således foretaget en afvejning af de involverede interesser.

Læs på Jurabibliotek