I det tidsrum, hvor staten efter § 1 har overtaget brugsretten til et skib, betaler staten til rederiet eller garanterer rederiet en fragtrate, der mindst svarer til, hvad rederiet kunne have opnået ved anden beskæftigelse af skibet. Skibsfartsnævnet fastsætter fragtraten, jf. § 4, stk. 2. Statens udgifter refunderes af de fragter, som skibet indtjener.
Stk. 2 Skulle rederierne i forbindelse med overtagelsen af brugsretten lide andre tab end tab af fragtindtægter, vil Skibsfartsnævnet tage stilling til, om der skal ydes yderligere kompensation for at sikre, at der ydes fuld erstatning.
Stk. 3 Ved overtagelsen af brugsretten til et skib efter § 1 kan økonomi- og erhvervsministeren mod erstatning tilsidesætte eventuelle fragtaftaler, der er indgået på tidspunktet for overtagelsen. Hvor tilsidesættelse af fragtaftaler i de i § 1, stk. 1, nr. 3 og 4, nævnte tilfælde bliver påkrævet, skal der anvendes skibe, som er omfattet af en forudgående aftale imellem Skibsfartsnævnet og det pågældende rederi.
Stk. 4 Medfører en overtagelse af brugsretten i medfør af § 1, stk. 1, at eksisterende panterettigheder forfalder, kan staten indtræde som kreditor på samme vilkår som hidtil gældende.
Stk. 5 Hvis statens overtagelse af brugsretten til et skib medfører, at de ved overtagelsen gældende forsikringer helt eller delvis ikke kan opretholdes eller helt eller delvis ikke yder dækning, eller at rederiet ikke kan tegne forsikring på sædvanlige vilkår, har staten ansvaret for, at der tegnes tilstrækkelige forsikringer, således at den gældende forsikringsdækning for skibet og dets besætning opretholdes eller tegnes på sædvanlige vilkår. Tegnes sådan forsikring ikke af staten, eller dækker den ikke samtidig med statens overtagelse af brugsretten, er staten ansvarlig for følgerne heraf.