Forarbejder til Lov om Slots- og Kulturstyrelsens kontrol og tilsyn med covid-19-kompensationsordninger m.v. på Kulturministeriets område § 4

Ændringslov nr. 1792 af 28. december 2023

§ 1, nr. 1.

Ændringsbestemmelsen blev vedtaget med en anden ordlyd end fremsat i lovforslaget, her kan du se de to versioner:

Fjern ændringsmarkering Vis ændringsmarkering
Fremsat:

1. I § 4, stk. 2, indsættes efter »stk. 3«: »og stk. 4«.

Vedtaget:

1. I § 4, stk. 2, indsættes efter »stk. 3«: »og 4«.

Bemærkninger til lovforslaget

Almindelige bemærkninger

1. Indledning

Det følger af § 4, stk. 3, i lov nr. 2054 af 16. november 2021 om Slots- og Kulturstyrelsens kontrol og tilsyn med covid-19-kompensationsordninger m.v. på Kulturministeriets område, at lovens §§ 1 og 2 ophæves den 31. december 2023.

Kulturministeriet foreslår, at solnedgangsklausulen for § 1 udskydes til den 31. december 2024.

Efter § 1 i lov nr. 2054 af 16. november 2021 kan Slots- og Kulturstyrelsen indsamle, behandle, herunder foretage samkøring af, oplysninger fra andre offentlige myndigheder og fra offentligt tilgængelige kilder, når det er nødvendigt af hensyn til udførelsen af Slots- og Kulturstyrelsens tilsyns- og kontrolopgaver vedrørende covid-19-kompensationsordninger m.v. på Kulturministeriets område.

Det fremgår af lovbemærkningerne til § 4, stk. 3, i lov nr. 2054 af 16. november 2021, jf. Folketingstidende 2021-22, A, L 26 som fremsat, side 26, at det ved lovens vedtagelse forventedes, at afrapportering, tilsyn og kontrol med de covid-19-kompensationsordninger m.v., som Slots- og Kulturstyrelsen administrerede udbetalinger fra i 2020 og 2021, ville være færdigbehandlet ved udgangen af 2023.

Det har vist sig uomgængeligt, at Slots- og Kulturstyrelsens sagsbehandling på covid-19-kompensationsordninger m.v. vil strække sig ind i 2024. Det vil således ikke være muligt for Slots- og Kulturstyrelsen at færdiggøre sagsbehandlingen af afrapporteringerne på covid-19-kompensationsordningerne m.v. inden udgangen af 2023. Dette skyldes dels, at der efter vedtagelsen af lov nr. 2054 af 16. november 2021 blev indført ny nedlukning med restriktioner i vinteren 2021-2022, hvilket betød, at Slots- og Kulturstyrelsen i begyndelsen af 2022 måtte prioritere sagsbehandlingen af nyindkomne ansøgninger på både nye og genåbnede covid-19-kompensationsordninger m.v. Det havde den konsekvens, at allerede indkomne afrapporteringer og regnskabsaflæggelser blev udsat til fordel for at udbetale kompensation og aktivitetsmidler til ansøgerne. Dette har forøget den samlede sagsmængde på området betragteligt.

Derudover har det for ”Den midlertidige kunststøtteordning for kunstnere” først i midten af 2023 været muligt at påbegynde sagsbehandlingen af afrapporteringer fra de tilskuds-modtagere, der modtog kompensation for tabt indtægt i vinteren 2021/2022. Dette skyldes behovet for at kunne kontrollere kompensationsmodtagernes indtægtsforhold for 2022 via adgang til data hos skattemyndighederne. Her måtte afventes regnskaber for 2022 for personligt ejede virksomheder, som først blev offentliggjort medio 2023.

Endvidere udestår den endelige afslutning af sagsbehandlingen på et fåtal af puljerne, herunder ”Aktivitetspulje til kulturaktiviteter”. Det skyldes juridiske årsager såsom afviklingen af aktive konkursbo og myndighedernes kontrol af dobbeltkompensation.

Endelig forventes det, at der vil være behov for udveksling af oplysninger i 2024 i forbindelse med behandling af klager og eventuel genbehandling af sager, samt i forbindelse med eventuelle anlagte retssager.

Slots- og Kulturstyrelsen har således behov for fortsat i 2024 at have adgang til indsamling og udveksling af oplysninger for på tilstrækkeligt grundlag og betryggende vis at kunne færdiggøre sagsbehandlingen på covid-19-kompensationsordninger m.v. Den fortsatte adgang til udveksling af oplysninger i 2024 vil bidrage til at sikre, at der kan foretages kontrol i forhold til bl.a. dobbeltkompensation og svindel med covid-19-kompensationsordninger m.v.

2. Udskydelse af solnedgangsklausul

2.1. Gældende ret

For en udførlig gennemgang af gældende ret henvises til bemærkningerne til forslaget til lov nr. 2054 af 16. november 2021, jf. Folketingstidende 2021-22, A, L 26 som fremsat.

Det følger af § 4, stk. 3, i lov nr. 2054 af 16. november 2021, at lovens §§ 1 og 2 ophæves den 31. december 2023.

Det følger af § 1, stk. 1, i lov nr. 2054 af 16. november 2021, at Slots- og Kulturstyrelsen kan indsamle og behandle, herunder foretage samkøring af, oplysninger fra andre offentlige myndigheder og fra offentligt tilgængelige kilder og behandle, herunder foretage samkøring af, oplysninger, som styrelsen i øvrigt er i besiddelse af, når det er nødvendigt af hensyn til udførelsen af styrelsens tilsyns- og kontrolopgaver vedrørende covid-19-kompensationsordninger m.v. på Kulturministeriets område.

Det følger af lovens § 1, stk. 2, at Slots- og Kulturstyrelsen kan få terminaladgang til nødvendige oplysninger om fysiske eller juridiske personers økonomiske eller erhvervsmæssige forhold i indkomstregistret, jf. § 7 i lov om et indkomstregister, når det er nødvendigt af hensyn til udførelsen af styrelsens opgaver efter stk. 1.

Det følger af lovens § 1, stk. 3, at Slots- og Kulturstyrelsen kan videregive oplysninger omfattet af stk. 1 til andre offentlige myndigheder, når det er nødvendigt af hensyn til udførelsen af disse myndigheders og Slots- og Kulturstyrelsens tilsyns- og kontrolopgaver vedrørende covid-19-kompensationsordninger m.v. inden for den enkelte myndigheds ressortområde.

Det følger af lovens § 1, stk. 4, at Kulturministeren fastsætter nærmere regler for Slots- og Kulturstyrelsens indsamling, behandling, herunder samkøring, og videregivelse af oplysninger efter stk. 1-3.

Der er fastsat nærmere regler for Slots- og Kulturstyrelsens indsamling, behandling, herunder samkøring, og videregivelse af oplysninger efter stk. 1-3 i bekendtgørelse nr. 2070 af 16. november 2021 om Slots- og Kulturstyrelsens kontrol og tilsyn med covid-19- kompensationsordninger m.v. på Kulturministeriets område.

Det følger af § 2, stk. 1, i lov nr. 2054 af 16. november 2021, at Slots- og Kulturstyrelsen skal etablere en whistleblowerordning, som omfatter de covid-19-kompensationsordninger m.v., som administreres af Slots- og Kulturstyrelsen.

Whistleblowerordningen trådte i kraft ved lovens kundgørelse og giver mulighed for anonymt at indberette svindel eller mistanke om svindel med de covid-19-kompensationsordninger m.v., som administreres af Slots- og Kulturstyrelsen.

Det følger af lov nr. 1436 af 29. juni 2021 om beskyttelse af whistleblowere, at Datatilsynet skal etablere en uafhængig og selvstændig ekstern whistleblowerordning, jf. lovens § 17, stk. 1. Gennem Den Nationale Whistleblowerordning, som er oprettet i henhold til lovens § 17, stk. 1, kan en række persongrupper indberette oplysninger om bl.a. alvorlige lovovertrædelser eller øvrige alvorlige forhold.

2.2. Kulturministeriets overvejelser og den foreslåede ordning

Som det nærmere fremgår under pkt. 1 ovenfor, vil det ikke være muligt for Slots- og Kulturstyrelsen at behandle samtlige afrapporteringer på covid-19-kompensationsordningerne m.v. inden udgangen af 2023.

Kulturministeriet finder, at der fortsat – også efter den 31. december 2023 – er behov for en lovmæssig ramme, der hjemler, at Slots- og Kulturstyrelsen kan indsamle og behandle, herunder samkøre, oplysninger fra andre offentlige myndigheder og fra offentligt tilgængelige kilder, samt videregive oplysninger til andre myndigheder. Dette vurderes at være afgørende for at mindske risikoen for snyd, svindel og svig med covid-19-kompensationsordningerne m.v.

For flere af de covid-19-kompensationsordninger m.v., der administreres af Slots- og Kulturstyrelsen og hvor afrapporteringen endnu ikke er afsluttet, gælder, at der skal foretages modregning, hvis en ansøger samtidig modtager kompensation for f.eks. tilsvarende indtægtstab eller omsætningsnedgang gennem de ordninger, der administreres af Erhvervsstyrelsen. Fortsat adgang til udveksling af oplysninger i 2024 vil således være med til at sikre, at der ikke sker dobbeltkompensation med covid-19-kompensationsordningerne.

I afrapporteringsfasen på bl.a. ”Den midlertidige kunststøtteordning for kunstnere” er det ligeledes fortsat i 2024 nødvendigt at kunne kontrollere oplysninger i Indkomstregisteret med henblik på at kontrollere tilskudsmodtagernes indtægtsforhold i forhold til puljens krav om indtægtsniveau.

Endvidere kan der også i 2024 være brug for at dele oplysninger om revisorers forhold og uafhængighed, når det er relevant i forbindelse med kontrolarbejdet.

Endelig forventes det, at der kan være behov for udveksling af oplysninger i 2024 i forbindelse med behandling af klager og eventuel genbehandling af sager, samt i forbindelse med eventuelle anlagte retssager.

Det foreslås på denne baggrund, at solnedgangsklausulen vedr. lovens § 1 i lovens § 4, stk. 3, udskydes, således at § 1 i loven ophæves den 31. december 2024.

Ændringen vil have den virkning, at bestemmelserne i § 1 vil være gældende frem til den 31. december 2024, hvor de ophæves, medmindre der forinden vedtages et lovforslag, hvor gyldighedsperioden forlænges. Ændringen har ikke betydning for lovens § 2, som dermed ophæves den 31. december 2023.

Skulle der i 2024 være personer, som ønsker indberette til en whistleblowerordning om de covid-19-kompensationsordninger m.v., som administreres af Slots- og Kulturstyrelsen, vurderes det, at de fleste henvendelser vil kunne indberettes til Den Nationale Whistleblowerordning.

Rammerne for, hvem der som whistleblower kan indberette oplysninger til Den Nationale Whistleblowerordning, er fastsat i § 3, nr. 7, i lov nr. 1436 af 29. juni 2021 om beskyttelse af whistleblowere. Dette omfatter personer, som er kommet i besiddelse af oplysninger om forhold på deres nuværende eller tidligere arbejdsplads – eller på en arbejdsplads, hvor personen har eller har haft lignende arbejdsrelaterede aktiviteter, jf. nærmere lovens § 3, nr. 7.

Slots- og Kulturstyrelsens whistleblowerordning for de covid-19-kompensationsordninger m.v., som administreres af Slots- og Kulturstyrelsen, har også kunnet anvendes af personer, som falder uden for § 3, nr. 7, i lov nr. 1436 af 29. juni 2021 om beskyttelse af whistleblowere. Der vil således være personer, som i dag kan benytte Slots- og Kulturstyrelsens whistleblowerordning for de covid-19-kompensationsordninger m.v., som administreres af Slots- og Kulturstyrelsen, men som ikke vil kunne indberette til Den Nationale Whistleblowerordning. Sådanne personer har imidlertid fortsat mulighed for at henvende sig til Slots- og Kulturstyrelsen via anden kommunikationsform, og disse kan efter omstændighederne funktionelt stadig være anonyme, alt efter måden personen henvender sig på.

Da styrelsens sagsbehandling på nuværende tidspunkt og ved lovens forlængelse i 2024 udelukkende er i afrapporteringsfasen, vurderes det, at det som udgangspunkt kun vil være relevant at benytte whistleblowerordningen for personer, der på den ene eller anden måde har eller har haft en arbejdsmæssig relation til de juridiske eller fysiske personer, som har fået en bevilling fra en covid-19-kompensationsordning mv. Det vurderes derfor ikke nødvendigt at udskyde solnedgangsklausulen for § 2.

3. Økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det offentlige

Lovforslaget forlænger Slots- og Kulturstyrelsens mulighed for at udveksle oplysninger med andre myndigheder ifm. kontrollen af ansøgninger om covid-19-kompensation m.v. til udgangen af 2024. Derigennem er det forventningen, at snyd, svig og svindel m.v. med midler udbetalt fra covid-19 kompensationsordninger m.v. og dermed statslige midler fortsat i højere grad kan opdages og forhindres, end hvis det ikke var muligt at dataudveksle med andre offentlige myndigheder. Lovforslaget kan således have positive økonomiske konsekvenser for staten.

Lovforslaget forventes ikke at have implementeringskonsekvenser for Slots- og Kulturstyrelsen.

Lovforslaget vurderes at være i overensstemmelse med principperne for digitaliseringsklar lovgivning.

4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.

Lovforslaget har ingen økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet.

5. Administrative konsekvenser for borgerne

Lovforslaget har ingen administrative konsekvenser for borgere.

6. Klimamæssige konsekvenser

Lovforslaget har ingen klimamæssige konsekvenser.

7. Miljø- og naturmæssige konsekvenser

Lovforslaget har ingen miljø- og naturmæssige konsekvenser.

8. Forholdet til EU-retten

Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter foruden hovedlovens bagvedliggende databeskyttelsesretlige aspekter.

9. Hørte myndigheder og organisationer m.v.

Et udkast til lovforslag har i perioden fra den 5. september 2023 til den 3. oktober 2023 været sendt i offentlig høring hos følgende myndigheder og organisationer m.v.:

Advokatsamfundet/Advokatrådet, Anklagemyndigheden, Arbejdernes Oplysnings Forbund, Autor, Billedkunstnernes Forbund, Brancherådet for Scenedans i Danmark, Børns Vilkår, Danish Association of Zoos and Aquaria (DAZA), Danish Venture Capital and Private Equity Association, Danmarks Biblioteksforening, Danmarks Nationalbank, Danmarks Statistik, Danmarks Teaterforeninger, Danmarks Tivoli Forening, Dansk Artist Forbund, Dansk Erhverv, Dansk Filmfotograf Forbund, Dansk Folkeoplysnings Samråd (DFS), Dansk Forfatterforening, Dansk Fotografisk Forening, Dansk Idrætsforbund, Dansk Industri, Dansk Komponistforening, Dansk Kulturliv, Dansk Kunstnerråd, Dansk Live, Dansk Musiker Forbund, Dansk Oplysnings Forbund, Dansk Rocksamråd (ROSA), Dansk Organist og Kantorsamfund, Dansk Skuespillerforbund, Dansk Solistforbund, Dansk Teater, Dansk Ungdoms Fællesråd, Danske Advokater, Danske Arkitektvirksomheder, Danske Billedautorer, Danske Billedkunstneres Fagforening, Danske Biografer, Danske Bladtegnere, Danske Dramatikeres forbund, Danske Ensembler, Orkestre og Operainstitutioner (DEOO), Danske Filminstruktører, Danske Forlag, Danske Koncert og Kulturhuse, Danske Kunsthåndværkere og Designere, Danske Museumsforeninger (SAMMUS), Danske Musik- og Kulturskoler, Danske Populær Autorer, Danske Regioner, Danske Skønlitterære Forfattere, Danske Tegneserieskabere, Datatilsynet, Den Danske Finansanalytikerforening, Departementet for Uddannelse, Kultur, Forskning og Kirke (Grønland), Design Denmark, Det Danske Filminstitut, Det Københavnske Teatersamarbejde, Det Økonomiske Råds Sekretariat, DGI, DIF, DJBFA – Komponister og Sangskrivere, Finansforbundet, Finansrådet, Folkehøjskolernes Forening, Folkeligt Oplysnings Forbund, FORA, Forbundet Arkitekter og Designere, Foreningen af Daghøjskoler i Danmark, Foreningen af Danske Dramaturger, Foreningen af Danske Sceneinstruktører, Foreningen af Kunsthaller i Danmark, Foreningen af Lokale, Fritstående, Journalistiske Internetmedier, Foreningen Danske Revisorer, Foreningen for Forlystelsesparker i Danmark, Foreningen Freelance Bogholdere, Forlæggerforeningen, FSR - Danske Revisorer, JazzDanmark, Kommunernes Landsforening, KODA, Kulturhusene i Danmark, Landsdækkende Banker, Landsforeningen af forsvarsadvokater, Liberalt Oplysnings Forbund, Live Nation, Lokale Pengeinstitutter, Musikselskabernes brancheorganisation (IFPI), Område for Bedre Regulering (OBR), Organisationen Danske Museer, Oplysningsforbundenes Fællesråd, Producentforeningen, Red Barnet, Revisornævnet, Rigsadvokaten, Rigsrevisionen, Røde Kors, Sammenslutningen af Danske Scenografer, SCENIT, Skatterevisorforeningen, Snyk, Solistforeningen af 1921, Statens Kunstfond, Statsadvokaturen for særlig økonomisk kriminalitet, Teatercentrum, Tegnerforbundet af 1919, Uafhængige Scenekunstnere og Ældresagen.

10. Sammenfattende skema

 
Positive konsekvenser/mindreudgifter (hvis ja, angiv omfang/hvis nej, anfør »ingen«)
Negative konsekvenser/merudgifter (hvis ja, angiv omfang/hvis nej, anfør »ingen«)
Økonomiske konsekvenser for stat, kommuner og regioner
Det kan have positive økonomiske konsekvenser, hvis svig og svindel med statslige midler opdages, og midlerne tilbagebetales til staten.
Ingen
Implementeringskonsekvenser for stat, kommuner og regioner
Ingen
Ingen
Økonomiske konsekvenser for erhvervslivet
Ingen
Ingen
Administrative konsekvenser for erhvervslivet
Ingen
Ingen
Administrative konsekvenser for borgerne
Ingen
Ingen
Klimamæssige konsekvenser
Ingen
Ingen
Miljø- og naturmæssige konsekvenser
Ingen
Ingen
Forholdet til EU-retten
Den bagvedliggende hovedlov indeholder databeskyttelsesretlige aspekter.
Er i strid med de fem principper for implementering af erhvervsrettet EU-regulering (der i relevant omfang også gælder ved implementering af ikke-erhvervsrettet EU-regulering) (sæt X)
Ja
Nej
x

Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser

Det følger af § 4, stk. 2, i lov nr. 2054 af 16. november 2021 om Slots- og Kulturstyrelsens kontrol og tilsyn med covid-19-kompensationsordninger m.v. på Kulturministeriets område, at loven ophæves den 1. januar 2022, jf. dog stk. 3.

Det følger endvidere af lovens § 4, stk. 3, at lovens §§ 1 og 2 ophæves den 31. december 2023.

Det foreslås, at bestemmelsen i lovens § 4, stk. 2, ændres, således at der efter »stk. 3« indsættes: »og stk. 4«.

Det foreslåede indebærer, at der i stk. 2 indsættes reference til en ny undtagelse til lovens solnedgangsklausul i § 4, stk. 2.

Med indsættelse af det nye stykke vil solnedgangsklausulen for § 1 og for § 2 være forskellig. Det nye stk. 4 vil omhandle solnedgangsklausulen for § 1, mens stk. 3 vil omhandle solnedgangsklausulen for § 2.

Ikrafttrædelse af § 1, nr. 1. i ændringslov nr. 1792

Dato: 31. december 2023

Tekst:

Loven træder i kraft den 31. december 2023.

Alle ikrafttrædelsesbestemmelserne i ændringslov nr. 1792

§ 2

Loven træder i kraft den 31. december 2023.