Lov om socialt frikort - NY § 6

Denne konsoliderede version af lov om socialt frikort - NY er opdateret til i dag, idet vi har implementeret eventuelle senere ændringslove i det omfang, de er trådt i kraft - se mere her.

Lov nr. 616 af 11. juni 2024

Indberetning af indtægt og it-understøttelse af ordningen
§ 6

Som betingelse for at en indtægt er omfattet af et socialt frikort og dermed af reglerne i denne lov, skal arbejdsgiveren indberette oplysninger om ansættelsen, herunder oplysninger om indtægten m.v., til den fælleskommunale it-løsning, der skal understøtte ordningen. It-løsningen etableres, drives, vedligeholdes og videreudvikles af et af KL 100 pct. ejet aktieselskab (selskabet).

Stk. 2 Formålene med it-løsningen, jf. stk. 1, er følgende:

  • 1) At give kommunen mulighed for at oprette, deaktivere og genaktivere sociale frikort.

  • 2) At give arbejdsgiveren mulighed for at registrere oplysninger om ansættelsesperioder og lønindtægter for medarbejdere med et socialt frikort.

  • 3) At give arbejdsgiveren mulighed for at se oplysninger, herunder ansættelsesperioder og lønindtægter, for samtlige af arbejdsgiverens nuværende og tidligere medarbejdere med et socialt frikort.

  • 4) At give borgeren mulighed for at se oplysninger om sine nuværende og tidligere ansættelser, herunder lønindtægter, opnået med brug af et socialt frikort.

  • 5) At give kommunen, arbejdsgiveren og borgeren mulighed for at se borgerens saldo på det sociale frikort.

  • 6) At give kommunen adgang til oplysninger, herunder ansættelsesperioder og lønindtægter, for samtlige af de borgere med et socialt frikort, som kommunen er handlekommune for, og at give kommunen mulighed for at overgive de nævnte oplysninger til borgerens nye handlekommune i tilfælde, hvor handlekommuneforpligtelsen skifter.

  • 7) At give kommunen, Social-, Bolig- og Ældreministeriet, Social- og Boligstyrelsen, Beskæftigelsesministeriet og Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering adgang til personoplysninger om brugen af sociale frikort, herunder kommunefordelte oplysninger om visitationer, deaktiveringer, genaktiveringer og ansættelsesperioder m.v.

  • 8) At give Social-, Bolig- og Ældreministeriet, Social- og Boligstyrelsen, Beskæftigelsesministeriet og Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering adgang til efter anmodning vederlagsfrit at få udtræk med personoplysninger fra it-løsningen.

Stk. 3 Social- og boligministeren kan fastsætte nærmere regler om følgende i forbindelse med:

  • 1) Udbud, etablering og vedligeholdelse.

  • 2) Krav til it-løsningen.

  • 3) Kommunens forpligtelser.

  • 4) Arbejdsgiverens forpligtelser.

  • 5) Selskabets forpligtelser.

  • 6) Finansiering.

  • 7) Tilsyn med selskabet samt regnskab og revision.