- Side 0 -
...personoplysninger. Hjemlen til behandling af de almindelige personoplysninger findes i databeskyttelsesforordningens artikel 6 og for de følsomme oplysninger i artikel 9. Herudover er der i databeskyttelseslovens § 11 hjemmel til at behandle oplysninger om cpr.nr., og i § 8 til at behandle oplysninger om strafbare forhold under nogen givne omstændigheder.
Databeskyttelseslovens § 11, stk. 2, nr. 1-4, regulerer i hvilket omfang myndigheder og private kan behandle oplysninger om personnummer. Bestemmelsen svarer i det væsentligste til den tidligere persondatalovs § 11. Oplysninger om personnummer er hverken en almindelig eller følsom oplysning.
(...)
...organisation m.v. som lovligt er i besiddelse af oplysninger om personnummer kan overlade disse til en databehandler som løser opgaver på den dataansvarliges vegne og i den forbindelse har behov for personnummeret. Det er ikke et krav, at databehandleren i disse situationer selvstændigt opfylder betingelserne i databeskyttelseslovens § 11, stk. 2, nr. 1-4.
Efter databeskyttelseslovens § 11, stk. 2, nr. 1, må private behandle oplysninger om personnummer, når det følger af lovgivningen.
Personnummeret kan på samme måde som almindelige og følsomme personoplysninger samt oplysninger om strafbare forhold, behandles på baggrund af et samtykke, jf. databeskyttelseslovens § 11, stk. 2, nr. 2.
Endelig vil der efter databeskyttelseslovens § 11, stk. 2, nr. 3, 1. led, kunne ske behandling af personnummer, når behandlingen finder sted til videnskabelige eller statistiske formål.
(...)
...databeskyttelseslovens § 11, stk. 2, nr. 3, der giver mulighed for, at der kan ske videregivelse af personnummer, hvis videregivelsen er en naturlig drift af virksomheden m.v. af den pågældende art, og når videregivelsen enten er af afgørende betydning for at sikre en entydig identifikation af den registrerede eller kræves af en offentlig myndighed.
(...)
...personnummer i situationer, hvor betingelserne i øvrigt ikke er opfyldt. Der gives kun hjemmel til, at den dataansvarlige arbejdsgiver kan foretage den behandling, der består i at videregive oplysningerne, hvis en offentlig myndighed kræver det.112112. Henrik Waaben og Kristian Korfits Nielsen: Lov om behandling af personoplysninger (2015) s. 338.
(...)
...offentlig myndighed. I nogle kollektive overenskomster er der hjemmel til at bruge personnummeret til at sende lønsedler og anden korrespondance til e-Boks, og her vil hjemlen for en sådan behandling tillige kunne støttes på databeskyttelseslovens § 11, stk. 2, litra 4, jf. § 7, stk. 2, jf. databeskyttelsesforordningens artikel 9, stk. 2, litra b.
(...)
...12, stk. 1, eller databeskyttelsesforordningens artikel 6, stk. 1, litra b, som anført i forslag til Datatilsynets vejledning om databeskyttelse på det ansættelsesretlige område s. 26 f., da databeskyttelsesforordningen artikel 6, stk. 1, litra b, ikke kan bruges som hjemmel for behandling af personnummer, men kun indbetalingen af pensionsbidraget.
(...)
...personnumre i henhold til bestemmelsen i § 11, stk. 2, nr. 3, ikke må indebærer at der sker offentliggørelse af oplysninger uden den registreredes udtrykkelige samtykke. Herved sikres det at oplysninger, som lovligt kan behandles efter databeskyttelseslovens § 11, stk. 2, nr. 3, ikke uden den registreredes accept videregives til en bredere kreds af personer.
...Henvisningen til databeskyttelseslovens § 7 bevirker, at oplysninger om personnummer ud over i de situationer, der fremgår af databeskyttelseslovens § 11, stk. 2, nr. 1-3, vil kunne behandles på samme måde som de følsomme oplysninger i databeskyttelsesforordningens artikel 9, stk. 2, litra a-j. Der henvises herom til dette kapitel, pkt. 7.3 ovenfor.