- Side 0 -
...12, stk. 1, eller databeskyttelsesforordningens artikel 6, stk. 1, litra b, som anført i forslag til Datatilsynets vejledning om databeskyttelse på det ansættelsesretlige område s. 26 f., da databeskyttelsesforordningen artikel 6, stk. 1, litra b, ikke kan bruges som hjemmel for behandling af personnummer, men kun indbetalingen af pensionsbidraget.
I databeskyttelseslovens § 12, stk. 3, slås det fast, at behandling af personoplysninger i ansættelsesforhold kan finde sted på baggrund af den registreredes samtykke i overensstemmelse med databeskyttelsesforordningens artikel 7.
(...)
Af lovforslagets bemærkninger til databeskyttelseslovens § 12 fremgår, at hensigten med bestemmelsen er at bringe fuldstændig sikkerhed for, at der på det offentlige og private arbejdsmarked lovligt kan behandles personoplysninger før, under og efter ansættelsesforholdet i samme omfang som hidtil.
(...)
...ansættelsesforhold efter persondataloven, nr. 429 af 31. maj 2000, kan opretholdes.116116. Bemærkningerne i lovforslag nr. 68 af 25. oktober 2017 om supplerende bestemmelser til forordning om beskyttelse af fysiske personer i forbindelse med behandling af personoplysninger og om fri udveksling af sådanne oplysninger (databeskyttelsesloven), pkt. 1.2 s. 118.
(...)
Spørgsmålet er derfor, om databeskyttelseslovens § 12 er i overensstemmelse med databeskyttelsesforordningen, og om den hidtidige anvendelse af samtykket i dansk ansættelsesret kan opretholdes, sådan som det anføres i forslaget til databeskyttelsesloven.
(...)
Datatilsynet konkluderer da også i sit forslag til vejledning om databeskyttelse på det ansættelsesretlige område s. 9, at samtykke kan anvendes som behandlingsgrundlag i ansættelsesforhold, jf. databeskyttelseslovens § 12, stk. 3, men anfører samtidig, at det ikke må have negative konsekvenser for den ansatte at afslå at give samtykke.