Bemærk, at § 13 blev ændret efter bogens udgivelsesdato. Se i forarbejderne til § 13, om det har en betydning.
- Side 387 -
...middel (f.eks. en sms). Tilsvarende forudsætter en virksomheds videregivelse af oplysninger om en forbruger til en anden virksomhed til brug ved direkte markedsføring et tilsvarende samtykke, jf. databeskyttelseslovens § 13, stk. 1, der eksplicit henviser til, at samtykket skal indhentes i overensstemmelse med reglerne i markedsføringslovens § 10.
- Side 389 -
...personer på Robinson-listen (betegnes at »vaske« op mod listen).2626. Tilmelding til Robinson-listen beskytter tillige en forbruger mod, at en erhvervsdrivende videregiver oplysninger om forbrugeren til en anden virksomhed, jf. databeskyttelseslovens § 13, stk. 4. Den erhvervsdrivende kan mod betaling af omkostningerne rekvirere den pågældende liste.
(...)
...forbruger til en anden virksomhed med henblik på direkte markedsføring eller anvender oplysningerne på vegne af en anden virksomhed i dette øjemed, skal den undersøge i Robinsonlisten, om forbrugeren har frabedt sig henvendelser i markedsføringsøjemed eller den tilsvarende beskyttelse for juridiske personer, jf. databeskyttelseslovens § 13, stk. 4.
(...)
- Side 390 -
...gøre indsigelse er udløbet. Virksomheden kan ikke kræve betaling for behandlingen af en indsigelse, jf. stk. 4. Datatilsynet har i forbindelse med en forespørgsel udtalt, at en virksomhed skal oplyse kunden om retten til at gøre indsigelse, hver gang »virksomheden ønsker at videregive eller på andres vegne anvende oplysninger i markedsføringsøjemed,