Bemærk, at § 22 blev ændret efter bogens udgivelsesdato. Se i forarbejderne til § 22, om det har en betydning.
- Side 169 -
...interesser, der kan beskyttes, er både den dataansvarliges og tredjemands interesser, herunder bl.a. privates forretningshemmeligheder, den professionelle tavshedspligt, som læger og advokater skal iagttage mv. Der kan også undtages fra meddelelsespligten, hvis formålet med indsamlingen forspildes pga meddelelsen, fx hvis et kontrolformål afsløres.
- Side 174 -
...skulle gives meddelelse til personen, jf. databeskyttelsesforordningens art. 14, stk. 4 (eller evt. art. 13, stk. 3) og databeskyttelseslovens §§ 22 og 23 (jf. ovenfor s. 166 ff.) De grundlæggende krav i databeskyttelsesforordningens art. 5 skal i øvrigt altid overholdes ved enhver håndtering (»behandling«) af personoplysninger; også intern behandling.
- Side 183 -
...tilfælde § 15 b, nr. 1), § 19, stk. 2, nr. 4, og databeskyttelseslovens § 22.172172. FOB 1999.226, hvor Rigspolitiet havde slettet en tolk fra en tolkefortegnelse. Sletningen skete pga. anonyme anmeldelser om bevidst urigtig tolkning. I meget alvorlige sager vil oplysninger med anonym kilde endda kunne anvendes, uden at de suppleres af andre oplysninger.
- Side 222 -
...egenacces-reglerne i offentlighedsloven også finder anvendelse på databeskyttelsesforordningens indsigtsregler, når der er tale om behandling af oplysninger for offentlige myndigheder, som led i administrativ sagsbehandling. Indsigtsretten kan således undtages i samme udstrækning som efter offentlighedslovens egenacces-regler (jf. ovenfor s. 218 ff.)
(...)
Oplysninger, der udelukkende behandles i videnskabeligt eller statistisk øjemed, er også undtaget, jf. databeskyttelseslovens § 22, stk. 5.