Bemærk, at § 22 blev ændret efter bogens udgivelsesdato. Se i forarbejderne til § 22, om det har en betydning.
- Side 337 -
En part i en afgørelsessag kan opnå indsigt i oplysninger om vedkommende selv efter reglerne i forvaltningslovens kapitel 4. Herudover har vedkommende mulighed for at søge indsigt efter reglerne om egenacces i offentlighedslovens § 8 og i databeskyttelsesforordningens art. 15, jf. databeskyttelseslovens § 22.
(...)
- Side 338 -
...en parts adgang til aktindsigt efter forvaltningsloven, jf. tilsvarende Kristian Korfits Nielsen og Anders Lotterup, Databeskyttelsesforordningen og databeskyttelsesloven med kommentarer, s. 180, 190 og 1153 f. Forordningen ændrer heller ikke ved, at andre parter end den, oplysningerne angår, kan få adgang til partsaktindsigt i personoplysningerne.
(...)
...visse afsoningsforhold, jf. § 11. Og som nærmere beskrevet i pkt. 2 i kommentaren til § 11, stk. 1, er begrebet »strafferetlig forfølgning« snævrere end begrebet »inden for strafferetsplejen«. Endvidere er der også i sager om strafferetlig forfølgning en vis adgang til partsaktindsigt efter reglerne i forvaltningslovens § 18, når sagerne er afgjort.
(...)
- Side 339 -
ordningens art. 15, jf. databeskyttelseslovens § 22, stk. 3, jf. offentlighedsloven § 35, og se hertil kommentaren til § 9, stk. 5.
(...)
...muligt også på et område, hvor der gjaldt en særlig tavshedspligtsbestemmelse som den, der fandtes i skattestyrelseslovens § 37. Den person, oplysninger angik, kunne nemlig som regel ikke betragtes som uvedkommende i skattestyrelseslovens § 37’s forstand. Tilsvarende må i dag gælde i forhold til egenacces efter databeskyttelsesforordningens art. 15.
(...)
...omfatter selve de registrerede oplysninger, men også visse former for kontekstuel information. Det drejer sig for det første om databehandlingens formål, jf. forordningens art. 15, stk. 1, litra a, og se herom nærmere Kristian Korfits Nielsen og Anders Lotterup, Databeskyttelsesforordningen og databeskyttelsesloven med kommentarer, s. 475 f og 529.
- Side 343 -
...klare holdepunkter for, at den menneskeretlige indsigtsret går videre end reglerne i forvaltningslovens kapitel 4 og egenaccesreglerne i offentlighedslovens § 8 og databeskyttelsesforordningens art. 15, jf. databeskyttelseslovens § 22. At EMD’s praksis også kan give ret til indsigt i interne dokumenter, jf. EMD af 9. juni 1998 i sag 21825/93, McGin-
- Side 364 -
...personoplysninger. Disse egenaccesregler indebærer dog, at der med hensyn til oplysninger om egne forhold i de nævnte sagstyper er adgang til aktindsigt for den, hvis personlige forhold er omtalt, i næsten samme omfang, som hvis den pågældende havde været part i en afgørelsessag, jf. herom nærmere pkt. 2.2 i indledningsafsnittet til lovens kapitel 4.
- Side 385 -
...art. 15 som suppleret af databeskyttelseslovens § 22, idet retten til egenacces efter disse bestemmelser viger for særlige tavshedsforskrifter, jf. henvisningen til offentlighedslovens § 35 i offentlighedslovens § 8 og i databeskyttelseslovens § 22, stk. 3. Se hertil også pkt. 2.1 i indledningsafsnittet til lovens kapitel 4 med omtale af FOB 2005.621.
- Side 409 -
...vil en begæring om aktindsigt ligeledes kunne afslås efter offentlighedslovens § 19, stk. 1, hvis begæringen om aktindsigt fremsættes over for den hørte myndighed. Det samme gælder i forhold til en begæring om egenacces efter databeskyttelsesforordningen ved denne myndighed, jf. databeskyttelseslovens § 22, stk. 3, smh. med offentlighedslovens § 19.
- Side 420 -
...være undergivet aktindsigt efter sundhedslovens kapitel 8. Se hertil Socialministeriets orientering nr. 207 af 28. november 1994 om psykologerklæringer i børnesager m.v., herunder om aktindsigt heri efter § 14 i lov om psykologer m.v. Orienteringen bygger i vidt omfang på de samme synspunkter, som er kommet til udtryk i Justitsministeriets udtalelse.
- Side 502 -
...udgangspunkt om anmelderens identitet. Endelig må anmeldelsen, herunder anmelderens identitet, efter omstændighederne fremgå af både en partshøring efter forvaltningslovens § 19 og af afgørelsens begrundelse efter lovens § 24, jf. i det hele Jens Møller, Myndighedskontrol og anmelderi, i Malene Kerzel m.fl. (red.), Festskrift til Jan Pedersen, s. 337.