Bemærk, at § 22 blev ændret efter bogens udgivelsesdato. Se i forarbejderne til § 22, om det har en betydning.
- Side 550 -
...artikel 89, stk. 2, i databeskyttelseslovens § 22, stk. 5. Den danske bestemmelse nævner ikke noget om, at registreredes rettigheder kun må fraviges, hvis de udgør en alvorlig hindring for, at oplysningerne kan behandles i et forskningsøjemed. I den danske bestemmelse er det kun et krav, at oplysningerne (udelukkende) behandles i et forskningsøjemed.
- Side 564 -
I GDPR artikel 89, stk. 2, er der mulighed for at fastsætte undtagelser til indsigtsretten af hensyn til forskning, hvilket Danmark har valgt at gøre i databeskyttelseslovens § 22, stk. 5. Kriterierne for at påberåbe sig denne undtagelse behandles i afsnit 7.
- Side 567 -
I GDPR artikel 89, stk. 2, er der mulighed for at fastsætte undtagelser til begrænsningsretten af hensyn til forskning. Det har Danmark har valgt at gøre med vedtagelsen af databeskyttelseslovens § 22, stk. 5, der vil blive nærmere behandlet i afsnit 7.
- Side 568 -
...registreredes ret til indsigt, berigtigelse, begrænsning og indsigelse. Dette følger af GDPR artikel 89, stk. 2. Sådanne supplerende undtagelser har Danmark implementeret i databeskyttelseslovens § 22, stk. 5, der omtales nærmere i det følgende. Først er det dog centralt at redegøre nærmere for, hvad det indebærer, at behandlingen sker i et forskningsøjemed.
(...)
- Side 570 -
...indsigelse. Idet artikel 89, stk. 2, giver medlemsstaterne mulighed for selv at vælge, om de vil implementere undtagelserne, og Danmark har valgt at gøre dette i databeskyttelseslovens § 22, stk. 5, er det også interessant at se nærmere på denne bestemmelse. Sidst i afsnittet redegøres der for udvalgte forskningsundtagelser fra den danske sundhedslovgivning.
- Side 573 -
...registreredes rettigheder, i GDPR artikel 15 (indsigt), 16 (berigtigelse), 18 (begrænsning) og 21 (indsigelse). Dette har Danmark valgt at gøre med vedtagelsen af databeskyttelseslovens § 22, stk. 5, der lyder: »Databeskyttelsesforordningens artikel 15, 16, 18 og 21 finder ikke anvendelse, hvis oplysningerne udelukkende behandles i videnskabeligt … øjemed.«
(...)
- Side 574 -
...inform each individual person« (kursiveret her).106106. Justitsministeriet: Comments from Denmark – draft recommendation on the protec-tion of health-related data, j.nr. 2017-790-0481, 16. juni 2017. Dette stemmer overens med GDPR artikel 89, stk. 2, og kravet heri om en vurdering af, hvor hindrende rettigheden vil være for forskeren at overholde.
(...)
...5, må forskeren i hvert tilfælde foretage en vurdering af, om det vil være alvorligt hindrende at imødekomme den registreredes ret, og kun hvis det findes at være tilfældet, kan forskeren fravige rettigheden. Det er ikke tilstrækkeligt, at behandlingen udelukkende sker i et forskningsøjemed, som der ellers står i databeskyttelseslovens § 22, stk. 5.
- Side 578 -
...Databeskyttelseslovens § 22, stk. 5, nævner ikke noget om en sådan vurdering, blot at registrerede ikke kan påberåbe sig retten til indsigelse, berigtigelse, begrænsning og indsigelse, hvis oplysningerne udelukkende behandles i et forskningsøjemed. Der står hverken i lov eller motiver noget om, at det skal vurderes, om rettigheden udgør en hindring for forskeren.
(...)
Det bør præciseres andetsteds, at der skal foretages en sådan vurdering, idet databeskyttelseslovens § 22, stk. 5, kan give forskeren indtryk af, at GDPR indrømmer en større forskningsfrihed, end tilfældet er.