Bemærk, at § 22 blev ændret efter bogens udgivelsesdato. Se i forarbejderne til § 22, om det har en betydning.
- Side 89 -
...information om, hvorfra personoplysningerne stammer, hvis de ikke indsamles hos den registrerede og h) forekomsten af automatiske afgørelser, herunder profilering, som omhandlet i artikel 22, stk. 1 og 4, og som minimum meningsfulde oplysninger om logikken heri samt betydningen og de forventede konsekvenser af en sådan behandling for den registrerede.
(...)
Adgangen til at gøre undtagelse i forhold til en registreret persons ret til egenaccess er reguleret nærmere i databeskyttelseslovens § 22. Efter lovens § 22, stk. 1, kan der for det første gøres en undtagelse fra indsigtsretten, hvis den registreredes interesse i oplysningerne findes at burde vige for afgørende
(...)
- Side 90 -
...til indsigt i samme udstrækning som efter offentlighedslovens § 8 om egenacces. Endvidere er det i de specielle bemærkninger til databeskyttelseslovens § 22, stk. 2, anført, at der med udtrykket »afgørende hensyn« tilsigtes kongruens med den tilsvarende afvejning af modsatrettede hensyn, som skal foretages efter offentlighedslovens § 8 om egenacces.
...(egenacces). Der kan således i de tilfælde, hvor en person – der ikke er part i en afgørelsessag, hvor forvaltningsloven gælder – anmoder om aktindsigt i oplysninger om sig selv, opstå spørgsmål om, efter hvilket regelsæt anmodningen skal behandles (offentlighedslovens § 8 eller databeskyttelsesforordningens artikel 15, jf. databeskyttelseslovens § 22).
- Side 109 -
...artikel 15, jf. databeskyttelseslovens § 22. Om EMD’s praksis om indsigtsret efter artikel 8 kan der i øvrigt henvises til bl.a. pkt. 201-205 om »Right to access personal information« i Europarådets »Guide on Article 8 on the European Convention on Human Rights«, der senest er blevet opdateret den 31. august 2021, og som kan findes på www.echr.coe.int.