Bøger, som nævner Databeskyttelsesloven § 22

Compliance i den offentlige sektor (1. udg.)
Forfattere: Carina Risvig Hamer, Hanne Marie Motzfeldt, Henrik Udsen, Nicole Christiansen, Kresten Gaub, Christian Ougaard og Maria Edith Lindholm Gausdal
Udgivelsesdato: 14. sep 2023
DJØF Forlag

Bemærk, at § 22 blev ændret efter bogens udgivelsesdato. Se i forarbejderne til § 22, om det har en betydning.

Begrænsning og underretning

- Side 466 -

...forsvares eller for at beskytte en anden fysisk eller juridisk person eller af hensyn til vigtige samfundsinteresser. Herudover er det fastsat i databeskyttelseslovens § 22, stk. 5, at retten til begrænsning ikke gælder, hvis oplysningerne udelukkende behandles i videnskabeligt eller statistisk øjemed, saml. herved forordningens artikel 89, stk. 2.

Læs på Jurabibliotek



Information ved indsamling

- Side 471 -

...kan spænde fra hensynet til at beskytte forretningshemmeligheder til mindreåriges trivsel og helbred. Efter databeskyttelseslovens § 22, stk. 2, kan der også undtages, hvis den registreredes interesse i at få kendskab til oplysningerne findes at burde vige for afgørende hensyn til de offentlige interesser, der er opregnet i § 22, stk. 2, nr. 1-10.

Læs på Jurabibliotek

(...)

...det andet fastslog domstolen i præmis 50, at »forebyggelse, efterforskning, afsløring og retsforfølgning i straffesager eller i forbindelse med brud på etiske regler for lovregulerede erhverv« omfatter regler vedrørende adgangen til et lovreguleret erhverv.1717. Sag C-473/12, Institut professionnel des agents immobiliers (IPI), ECLI:EU:C: 2013:715.

Læs på Jurabibliotek

(...)

Det kan være vanskeligt at udarbejde automatiserede procedurer for undtagelse efter databeskyttelseslovens § 22, stk. 1-2. Det skyldes, at bestemmel-

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 472 -

...informationspligten, når der anvendes personoplysninger til forskning eller statistik. Der undtages alene fra retten til indsigt, rettelse, begrænsning og indsigelse, dvs. rettighederne i forordningens artikel 15, 16, 18 og 21. Compliancearbejdet må derfor typisk fokusere på at fastsætte retningslinjer for, hvordan myndighedens medarbejdere skal håndtere undtagelses.

Læs på Jurabibliotek

(...)

...ske. Som for indsamling omfattet af artikel 13, gælder det efter artikel 14, stk. 5, litra a, at der kan undtages, når den registrerede allerede er bekendt med oplysningerne. Også databeskyttelseslovens § 22 og 23 finder anvendelse, når der indsamles personoplysninger fra en anden end den registrerede selv. Se om § 22 ovenfor i nærværende afsnit og om

Læs på Jurabibliotek



Den registreredes indsigtsret

- Side 478 -

...årsagen til, at de blev skilt. Kvinden søgte indsigt i, hvilke spørgsmål vidnerne blev stillet om klagers privatliv, og hvad vidnerne svarede. Datatilsynet fandt, at Den Katolske Kirke ikke havde sandsynliggjort, at hensynet til mandens religionsfrihed, præsternes tavshedspligt og vidnernes rettigheder kunne føre til, at Den Katolske Kirke helt ge-

Læs på Jurabibliotek



Retten til berigtigelse

- Side 480 -

...derfor ofte fremgå af den kortlægning af dataflow, som et compliancearbejde er indledt med. Her er det relevant, at databeskyttelseslovens § 22, stk. 5, fastsætter – i modsætning til information efter artikel 13 og 14 – at retten til berigtigelse ikke finder anvendelse, hvis oplysningerne udelukkende behandles i videnskabeligt eller statistisk øjemed.

Læs på Jurabibliotek



Indsigelsesretten

- Side 481 -

...direkte markedsføring, ligesom artikel 21, stk. 6, indeholder en særlig indsigelsesret, når personoplysninger behandles med henblik på videnskabelige eller historiske forskningsformål eller statistiske formål i henhold til artikel 89, stk. 1.3333. Databeskyttelsesforordningens artikel 21, stk. 6, er indskrænket i databeskyttelseslovens § 22, stk. 5.

Læs på Jurabibliotek