Bemærk, at § 22 blev ændret efter bogens udgivelsesdato. Se i forarbejderne til § 22, om det har en betydning.
- Side 177 -
...væsentligste er opbygget på tilsvarende måde, dog med mindre forskelle, fx i eksemplerne på beskyttede offentlige interesser. Jf. nærmere s. 203 og 224. Afvejningen skal foretages for hver enkelt oplysning, der behandles. De interesser, der kan beskyttes, er både den dataansvarliges og tredjemands interesser, herunder bl.a. privates forretningshemmelig-
- Side 183 -
...den allerede er i besiddelse af, vil der ofte skulle gives meddelelse til personen, jf. GDPR art. 14, stk. 4 (eller evt. art. 13, stk. 3) og databeskyttelseslovens §§ 22 og 23 (jf. ovenfor s. 175 ff.) De grundlæggende krav i GDPR art. 5, skal i øvrigt altid overholdes ved enhver håndtering (»behandling«) af personoplysninger; også intern behandling.
- Side 192 -
...tilfælde § 15 b, nr. 1), § 19, stk. 2, nr. 4, og databeskyttelseslovens § 22.184184. FOB 1999.226, hvor Rigspolitiet havde slettet en tolk fra en tolkefortegnelse. Sletningen skete pga. anonyme anmeldelser om bevidst urigtig tolkning. I meget alvorlige sager vil oplysninger med anonym kilde endda kunne anvendes, uden at de suppleres af andre oplysninger.
- Side 232 -
...at undtagelserne til egenacces-reglerne i offentlighedsloven også finder anvendelse på GDPRs indsigtsregler, når der er tale om behandling af oplysninger for offentlige myndigheder, som led i administrativ sagsbehandling. Indsigtsretten kan således undtages i samme udstrækning som efter offentlighedslovens egenacces-regler (jf. ovenfor s. 229 ff.)
(...)
Oplysninger, der udelukkende behandles i videnskabeligt eller statistisk øjemed, er også undtaget, jf. databeskyttelseslovens § 22, stk. 5.