- Side 50 -
...inden for både den private og den offentlige sektor, dvs. virksomheder, foreninger og organisationer, forvaltningsmyndigheder, domstole og organisationer under Folketinget samt Folketinget selv. Der er dog fastsat undtagelser i forordningens artikel 2 og databeskyttelseslovens § 3, hvoraf sidstnævnte til dels er baseret på organisatoriske kriterier.
- Side 62 -
...falder uden for forordningens anvendelsesområde, herunder det operative virke, suverænitetshævdelse til søs og i luften samt bevogtning af militære områder.2525. Se hertil også databeskyttelseslovens § 3, stk. 10, og bekendtgørelse nr. 594 af 29. maj 2018 om behandling af personoplysninger i forbindelse med Forsvarets internationale operative virke.
(...)
- Side 64 -
...tilsynet vægt på, at konteksten, hvori lydfilen var offentliggjort, var præget af subjektive vurderinger og værdiladede ytringer, og at de påklagede oplysninger indgik som en del af meningstilkendegivelserne, hvilket også måtte stå brugerne af hjemmesiden klart.3131. Datatilsynets journalnummer 2019-31-2287, Offentliggørelse af lydoptagelse på YouTube.
- Side 66 -
...databeskyttelsesforordningen ikke finder anvendelse eller kun delvist finder anvendelse i en række nærmere opregnede sammenhænge.3434. De øvrige bestemmelser indeholder bemyndigelse til justitsministeren til at præcisere den såkaldte krigsregel og til forsvarsministeren til at undtage i forbindelse med forsvarets operative virke. Det drejer sig om:
(...)
...EU-chartrets artikel 11 om ytrings- og informationsfrihed, jf. databeskyttelseslovens § 3, stk. 1– behandlinger, der udføres for eller af politiets og forsvarets efterretningstjenester (PET og FE), jf. databeskyttelseslovens § 3, stk. 2– Behandlinger, der foretages som led i Folketingets parlamentariske arbejde, jf. databeskyttelseslovens § 3, stk. 3
(...)
- Side 67 -
...nr. 3, eller dele heraf, når indlæggelsen i informationsdatabasen er sket uændret i forhold til offentliggørelsen.– Behandlinger, der sker i journalistisk øjemed i øvrigt samt udelukkende til kunstnerisk eller litterær virksomhed, dog sådan at forordningens artikel 28 og 32, 1. og 2. punktum, finder anvendelse, jf. databeskyttelseslovens § 3, stk. 8.
(...)
...mediernes databehandling og § 3, stk. 8, om behandling i journalistisk, kunstnerisk og litterært øjemed gennemgås som det første i det følgende.3636. Se også Databeskyttelsesret af Henrik Udsen i Lærebog i informationsret, red. Henrik Udsen, 2. udg., 2020, Djøf Forlag, s. 341 og 243 ff., og IT-ret af Henrik Udsen, 5. udg., 2021, Ex Tuto, s. 295 og 299 ff.
(...)
Derefter ses nærmere på de to bestemmelser, der undtager behandling af og for specifikt angivne institutioner, nemlig databeskyttelseslovens § 3, stk. 2, om efterretningstjenesterne og § 3, stk. 3, om Folketinget.
(...)
...Kapitel II (om principper), kapitel III (den registreredes rettigheder), kapitel IV (dataansvarlig og databehandler), kapitel V (overførsel af personoplysninger til tredjelande eller internationale organisationer), kapitel VI (uafhængige tilsynsmyndigheder), kapitel VII (samarbejde og sammenhæng) og kapitel IX (specifikke databehandlingssituationer).
(...)
- Side 68 -
I praksis ses hensynet til ytrings- og informationsfrihed navnlig at være relevant i sager vedrørende offentliggørelse af personoplysninger. I disse sager beror anvendelsen af den brede bestemmelse i databeskyttelseslovens § 3,
(...)
- Side 69 -
...betydelig vægt på karakteren af de offentliggjorte oplysninger. Hensynet til informations- og ytringsfriheden kan som udgangspunkt ikke overstige hensynet til den registrerede, når der er tale om offentliggørelse af følsomme personoplysninger omfattet af [nu databeskyttelsesforordningens artikel 9, jf. databeskyttelseslovens § 7] (f.eks. helbredsop-
(...)
- Side 70 -
...informationsdatabasers vedkommende til Pressenævnet, jf. § 3, stk. 1, og § 6 i lov om massemediers databaser. Leves der ikke op til disse krav, f.eks. som følge af anvendelse til andre formål såsom personaleadministration eller private formål, gælder den databeskyttelsesretlige regulering, medmindre andre undtagelsesbestemmelser finder anvendelse.
(...)
Databeskyttelseslovens § 3, stk. 5 og 6, omfatter de uredigerede fuldtekstdatabaser. Grundtanken med bestemmelserne er, at allerede skete offentliggørelser under medieansvarsloven kan gengives i en sådan database. Derfor for-
(...)
- Side 71 -
...Bestemmelsen omfatter øvrig behandling af personoplysninger, der alene sker i journalistisk øjemed samt kunstnerisk eller litterær virksomhed. I forhold til, hvad der nærmere ligger i journalistisk øjemed, fremgår det både af forordningens præambelbetragtning nr. 153, sidste punktum, og EU-Domstolens praksis, at der skal anlægges en vid fortolkning.
(...)
- Side 72 -
...funktionelt kriterium og opfanger den elektroniske behandling af personoplysninger, der sker (udelukkende) i journalistisk øjemed, men ikke er omfattet af de øvrige bestemmelser. Formen er derimod uden betydning og der kan f.eks. både være tale om brug af almindelige tekstbehandlingssystemer eller råfilm, der ikke bliver placeret i informationsdatabaser.
(...)
...har behandlingen af personoplysninger i forbindelse med Bastard Films produktion for Danmarks Radio udelukkende et journalistisk øjemed. Behandlingen er dermed omfattet af [nu databeskyttelseslovens § 3, stk. 8].«5050. Datatilsynets journalnummer 2008-219-0133, Tv-produktionsselskabs behandling af personoplysninger ikke omfattet af persondataloven.
(...)
...omfatter også behandling, der udelukkende sker i kunstnerisk eller litterært øjemed, hvor litterær virksomhed antages at omfatte den akademiske virksomhed, der er omtalt i forordningens artikel 85.5151. Kunstnerisk, litterær og akademisk virksomhed af Sten Schaumburg-Müller i Dansk Persondataret, red. Bent Ole Gram Mortensen, Ex Tuto, 2020, s. 345.
(...)
- Side 73 -
...(PET), og lovbekendtgørelse nr. 28 af 28. november 2017 om Forsvarets Efterretningstjeneste (FE), begge som senest ændret ved lov nr. 1706 af 27. december 2018 om indsamling, anvendelse og opbevaring af oplysninger om flypassagerer (PNR-loven). Bestemmelsen har baggrund i forordningens artikel 2, stk. 2, litra a og d (se herom ovenfor i afsnit 2.2).
(...)
Herudover er der fastsat en undtagelse for behandling, der foretages som led i Folketingets parlamentariske arbejde, jf. databeskyttelseslovens § 3, stk. 3. Undtagelsen omfatter f.eks. den betjening af Folketingets medlemmer, som Folketingets administration foretager, når betjeningen alene sker som led i det parlamentariske arbejde.
(...)
...andragender« havde både politisk og administrativ karakter, var udvalgets behandling af personoplysninger omfattet af forordningen.5454. Sag C-272/19, Hessen, ECLI:EU:C:2020:535. EU-Domstolens præmisser i sagen giver i øvrigt anledning til ikke-ubetydelig tvivl om, hvorvidt databeskyttelseslovens § 3, stk. 3, er fuldt ud i overensstemmelse med EU-retten.