Bemærk, at § 41 blev ændret efter bogens udgivelsesdato. Se i forarbejderne til § 41, om det har en betydning.
- Side 125 -
...kan overtrædelse af en lang række af reglerne i forordningen og loven således straffes med fængsel i op til 6 måneder. Forarbejderne nævner, at fængselsstraf eksempelvis kan anvendes, hvor der sker en forsætlig offentliggørelse af særligt beskyttelsesværdige oplysninger, såsom følsomme oplysninger, i et meget betydeligt omfang. Hermed understreges,
(...)
- Side 126 -
I overensstemmelse hermed forudsættes det i forarbejderne til databeskyttelseslovens § 41, at Datatilsynet indgiver politianmeldelse sammen med en redegørelsen af sagen, når tilsynet vurderer, at der kan idømmes
(...)
- Side 127 -
...af en eventuel bøde. Efter databeskyttelseslovens § 41, stk. 3, skal disse kriterier også anvendes af danske domstole ved pålæggelsen af straf efter § 41, stk. 1 og 2. Det følger forudsætningsvist heraf, at ikke enhver overtrædelse skal straffes med bøde. Det fremgår også af lovbemærkningerne, at der ikke forudsættes bøder ved alle overtrædelser af
- Side 139 -
...i strid med forudsætningen i forordningen om, at det danske bødesystem skal have samme effekt som og i det hele taget så vidt muligt svare til bødesystemet efter art. 83. Forarbejderne til databeskyttelsesloven forholder sig ikke til spørgsmålet, men samme opfattelse synes lagt til grund af Justitsministeriet i L 240, s. 38, hvor følgende anføres:
- Side 142 -
...sådan forpligtelse gælder ikke ved bødefastsættelsen efter straffeloven. Det følger endvidere af lovbemærkningerne, at anklagemyndigheden skal høre Datatilsynet, inden der træffes afgørelse om tiltalespørgsmålet, og at tilsynets udtalelse skal tillægges vægt. Som led heri skal tilsynet udtale sig om bødeniveauet, herunder niveauet i andre EU-lande.