Bemærk, at § 41 blev ændret efter bogens udgivelsesdato. Se i forarbejderne til § 41, om det har en betydning.
- Side 290 -
Endelig er væsentlige beføjelser adgangen til at oversende bødesager til politiet, jf. databeskyttelseslovens § 41, og til at vedtage bødeforelæg efter lovens § 42, ligesom Datatilsynet efter databeskyttelseslovens § 30, stk. 2, jf. forordningens artikel 58, stk. 5, kan indbringe spørgsmål om overtrædelser af data-
- Side 300 -
...er sket forsætlig offentliggørelse af mange og særligt beskyttelsesværdige oplysninger.2424. Lovforslag nr. 68 til lov om supplerende bestemmelser til forordning om beskyttelse af fysiske personer i forbindelse med behandling af personoplysninger og om fri udveksling af sådanne oplysninger (databeskyttelsesloven) af 25. oktober 2017, pkt. 2.8.3.8.
(...)
...inden for en nærmere angivet frist. I modsat fald skal domstolene afgøre bødespørgsmålet. Bestemmelsen må formodes at blive anvendt i øget omfang i de kommende år, idet Datatilsynet i samarbejde med Rigspolitiet og Rigsadvokaten har udarbejdet to vejledninger med ganske præcise beskrivelser af bødeniveauerne (se herom nedenfor i nærværende afsnit).
(...)
- Side 301 -
...Udsen i Lov & Data, 2021- 1, s. 2-3. Af forordningens artikel 83, stk. 2, litra a-k, fremgår, at overtrædelsens karakter, alvor og varighed har betydning ligesom behandlingens karakter, omfang eller formål samt antallet af registrerede. Videre har eventuelle relevante tidligere overtrædelser og de berørte kategorier af personoplysninger betydning.