- Side 244 -
...Motzfeldt, God databehandlingsskik: udvalgte problemstillinger ved forvaltningsmyndigheders videregivelse af personoplysninger. Det er nærliggende, at, at praksis fremover vil blive påvirket af Det Europæiske Databeskyttelsesråds vejledninger og udtalelser, se også ovenfor i afsnit 4.2.5 om rådets beføjelser i databeskyttelsesforordningens artikel 70.
- Side 246 -
Af databeskyttelsesforordningens artikel 5, stk. 1, litra b, jf. databeskyttelseslovens § 5, stk. 1-2, følger for det første et krav om, at indsamling af personoplysninger skal ske til udtrykkeligt angivne og legitime formål.
(...)
...artikel 5, stk. 1, litra b, jf. databeskyttelseslovens § 5, stk. 1-2, følger for det andet, at formålsbestemthedsprincippet skal respekteres. Heraf følger, at indsamlede oplysninger – i mangel af samtykke fra den registrerede eller særskilt hjemmel herfor – ikke senere må bruges til formål, der er uforenelige med det oprindelige indsamlingsformål.
(...)
- Side 247 -
...ikke vurderes, om formålet med genbrug af data er positivt foreneligt med det oprindelige indsamlingsformål. Det skal vurderes, om de to formål negativt er uforenelige med hinanden. Til denne vurdering er der listet en række momenter op i databeskyttelsesforordningens artikel 6, stk. 4, præambelbetragtning nr. 50 og databeskyttelseslovens § 5, stk. 2.
(...)
- Side 248 -
...tages hensyn til den påtænkte viderebehandlings mulige konsekvenser for de registrerede, og for det femte kan myndigheden lægge vægt på tilstedeværelsen (eller manglen på samme) af fornødne garantier, som kan omfatte kryptering eller pseudonymisering, jf. forordningens artikel 6, stk. 4, litra d-e, og databeskyttelseslovens § 5, stk. 2, nr. 4 og 5.
(...)
- Side 249 -
...bekendtgørelse med hjemmel i databeskyttelseslovens § 5, stk. 3. Med visse begrænsninger giver databeskyttelseslovens § 5, stk. 3, nemlig hjemmel til på bekendtgørelsesniveau at gennembryde formålsbestemthedsprincippet og give mulighed for videreanvendelse til uforenelige formål. Se kritisk om bestemmelsen Peter Blume, Den nye persondataret, s. 89 ff.
- Side 252 -
...ske, hvis oplysningerne er tilvejebragt i forbindelse med en målrettet ANPG-overvågning, f.eks. ved landegrænsen. Derimod vil opbevaring af optagelser med »no-hits« hidrørende fra f.eks. almindelig patruljekørsel ikke være i overensstemmelse med persondatalovens krav om saglighed og proportionalitet, og en sådan opbevaring vil derfor ikke kunne ske.«
...forordningen skal ske straks. Bestemmelsen indeholder således for det første et krav om foranstaltninger, der sikrer, at indhentede oplysninger er korrekte. For det andet stilles der krav om foranstaltninger, der sikrer, at oplysningerne ikke giver et misvisende billede i den sammenhæng, hvor de bliver brugt. Begge dele følger af officialprincippet.
- Side 277 -
Hertil kommer, at udgangspunktet om indhentelse af samtykke efter forvaltningslovens § 29 i databeskyttelseslovens forarbejder antages at kunne fraviges med hjemmel i databeskyttelseslovens § 5, stk. 3. Dette fremgår dels af lovforslag nr. 68 om databeskyttelsesloven, de specielle bemærkninger til
- Side 285 -
...offentlige forvaltning. For helbredsoplysninger og genetiske oplysningers vedkommende kan sådanne bekendtgørelser dog kun udstedes, hvis den nye anvendelse er forenelig med den oprindelige, jf. lovens § 5, stk. 3, 3. pkt., eller en lovbestemt tavshedspligt ikke gennembrydes. Sidstnævnte kan være sundhedslovens § 40 om sundhedspersoners tavshedspligt.