- Side 177 -
...Databeskyttelsesforordningen og databeskyttelseslovens regler gælder kun for behandling af personoplysninger. Alligevel har Folketingets Ombudsmand i FOB 2005.309 udtalt, at de generelle principper i persondatalovens § 5, der svarer til den nugældende artikel 5 i databeskyttelsesforordningen, i et vist omfang også gælder for behandling af ikke-personoplysninger.
- Side 184 -
De databeskyttelsesretlige principper skal respekteres ved alle behandlinger af personoplysninger. Principperne er fastsat i databeskyttelsesforordningens artikel 5, stk. 1, litra a-f, og suppleret af databeskyttelseslovens § 5.
(...)
- Side 185 -
Databeskyttelsesforordningens artikel 6, stk. 4, præamblens betragtning nr. 50 og databeskyttelseslovens § 5, stk. 2, indeholder en liste over forskellige momenter, som den dataansvarlige myndighed skal inddrage i sin vurdering af, om der er formålsuforenelighed eller ej.
(...)
...og 8. Videre – for det fjerde og femte – skal der tages hensyn til de mulige konsekvenser for de registrerede ved viderebehandling, og tilstedeværelsen (eller manglen på samme) af fornødne garantier, som kan omfatte kryptering eller pseudonymisering, jf. forordningens artikel 6, stk. 4, litra d-e, og databeskyttelseslovens § 5, stk. 2, nr. 4 og 5.
(...)
Der kan være særlig regulering, der overflødiggør en vurdering af, om der er formålsuforenelighed. Princippet er f.eks. ikke relevant i det omfang, der f.eks. er fastsat en indberetningspligt i epidemilovgivningen eller er fastsat regler om videreanvendelse i en bekendtgørelse med hjemmel i databeskyttelseslovens § 5, stk. 3.
(...)
- Side 186 -
Principperne om datakvalitet, tidsbegrænsning og sikkerhed gælder ikke direkte for manuelle videregivelser, jf. databeskyttelseslovens § 5, stk. 1. Det har dog sjældent en reel betydning, fordi de almindelige forvaltningsretlige principper om saglig forvaltning og god forvaltningsskik vil føre til samme resultat.
- Side 202 -
...medmindre der er udstedt en bekendtgørelse iht. databeskyttelseslovens § 5, stk. 3, eller i øvrigt er sket fravigelse i lovgivningen. Derudover kan især ajourføringskravet i forordningens artikel 5, stk. 1, litra d, blive aktuelt ved intern genbrug, ligesom oplysningspligterne i forordningens artikel 13, stk. 3, og artikel 14, stk. 4, kan få betydning.