Bøger, som nævner Databeskyttelsesloven § 5

Forvaltningsloven (2. udg.)
Forfattere: Niels Fenger
Udgivelsesdato: 20. dec 2020
DJØF Forlag

Regelgrundlaget og det almindelige saglighedskrav

- Side 823 -

...handicaprelaterede sager. Kommunen burde derfor have adskilt sine svar på mandens henvendelser, alt efter om besvarelserne vedrørte sønnens sager eller mandens generelle handicaprelaterede sager, således at der ikke i forbindelse med journalisering af de samlede besvarelser på mandens generelle handicaprelaterede sager blev behandlet personoplysninger om sønnen.

Læs på Jurabibliotek



Hvilke persondataretlige krav skal iagttages ved videregivelse af personoplysninger til andre forvaltningsmyndigheder?

- Side 845 -

...databeskyttelsesforordningens art. 5), at der ikke må videregives personoplysninger til en anden forvaltningsmyndighed, hvis ikke videregivelsen tjener et sagligt formål og er relevant. Vurderingen af, om der bør rettes henvendelse til politiet i en sådan situation, er således ikke fri, men underlagt de sagligheds- og relevanskrav, der følger af bl.a. databeskyttelsesretten.

Læs på Jurabibliotek



Særligt om finalitéprincippet

- Side 846 -

...databehandling inden for en forvaltningsmyndighed – herunder i forbindelse med tilaktering af oplysninger fra andre sager – og ved videregivelse af personoplysninger mellem forvaltningsmyndigheder. Det gælder i sidstnævnte tilfælde, uanset om videregivelsen sker elektronisk, fra et register eller rent manuelt, jf. databeskyttelseslovens § 2, stk. 1.

Læs på Jurabibliotek

(...)

Databeskyttelsesforordningens art. 6, stk. 4, præamblens betragtning nr. 50 og databeskyttelseslovens § 5, stk. 2, indeholder en liste over forskellige momenter, som den dataansvarlige myndighed skal inddrage i sin vurdering af, om behandling til et andet formål er forenelig med det formål, som personoplysningerne oprindelig blev indsamlet til.

Læs på Jurabibliotek

(...)

...eller pseudonymisering, jf. forordningens art. 6, stk. 4, litra d-e, og databeskyttelseslovens § 5, stk. 2, nr. 4 og 5. Det kan således indgå, om videregivelse sker til en afgrænset gruppe, der er underlagt videregivelsesbegrænsninger, eller om videregivelsen indebærer, at oplysningerne vil blive tilgængelige for enhver. Dette første vil typisk være

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 847 -

...været det samme, såfremt fagforeningen i stedet havde været en offentlig myndighed. I en sådan situation ville resultatet imidlertid også kunne nås uden at inddrage finalitéprincippet. Allerede efter forvaltningsretlige principper vil det nemlig være usagligt at offentliggøre selv ikke-fortrolige oplysninger som led i straffe- og gengældelsesaktioner.

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 848 -

...Topdanmark til brug for forsikringsselskabets markedsføring. Tilsvarende må i dag følge af databeskyttelsesforordningens art. 5, stk. 1, litra b, og databeskyttelseslovens § 5, stk. 1. Se også Datatilsynets høringssvar vedrørende ændring af lov om social service og lov om rettens pleje, j.nr. 2010-112-0265, omtalt i tilsynets årsberetning 2011, s. 28 f.

Læs på Jurabibliotek

(...)

...– og som kunne være fejlagtige. Tilføjet, at persondatalovens § 5, stk. 2, ikke ville være til hinder for, at oplysningerne senere blev behandlet alene i historisk, statistisk eller videnskabeligt øjemed. I dag ville samme resultat formentlig have fulgt af databeskyttelsesforordningens art. 5, stk. 1, litra b, og databeskyttelseslovens § 5, stk. 1.

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 849 -

...at den dataansvarlige bør kunne viderebehandle personoplysningerne uafhængigt af formålenes forenelighed, når behandlingen er baseret på EU-retten eller medlemsstaternes nationale ret, som udgør en nødvendig og forholdsmæssig foranstaltning i et demokratisk samfund med henblik på at beskytte navnlig vigtige målsætninger af generel samfundsinteresse.

Læs på Jurabibliotek



Retlig forpligtelse

- Side 852 -

...for den efter landsrettens opfattelse fornødne sagsoplysning efter officialmaksimen (dommen er i skrivende stund anket til, men ikke pådømt af Højesteret). Som følge heraf vil der ofte være overlap mellem dette behandlingsgrundlag og behandlingsgrundlaget i forordningens art. 6, stk. 1, litra e, om myndighedsudøvelse, jf. herom pkt. 2.2.2.6 nedenfor.

Læs på Jurabibliotek



Andet følger af lov

- Side 892 -

...oplysninger om den pågældendes rent private forhold fra andre dele af forvaltningen eller fra en anden forvaltningsmyndighed, kan disse oplysninger alligevel indhentes, når det følger af lov eller bestemmelser fastsat i henhold til lov, jf. § 29, stk. 2, nr. 2. Omfattet heraf er bekendtgørelser udstedt med hjemmel i databeskyttelseslovens § 5, stk. 3.

Læs på Jurabibliotek



Indsamling af fortrolige oplysninger

- Side 903 -

...den forbindelse ikke afgørende, hvor længe medarbejderen havde været inde på de skærmbilleder, som indeholdt de fortrolige oplysninger. Ombudsmanden havde på den baggrund ikke grundlag for at kritisere, at kommunen mente, at medarbejderen havde handlet pligtstridigt ved at indhente oplysninger i registret om arbejdsmarkedschefen og dennes familie.

Læs på Jurabibliotek