- Side 231 -
...administration i bred forstand, se i øvrigt databeskyttelsesforordningens præambelbetragtning nr. 53, hvor ledelsesinformation er nævnt specifikt i relation til sundhedsvæsenet og det sociale område. Udgangspunktet er altså i det store hele det samme som efter de forvaltningsretlige regler om udveksling af ikke-personoplysninger, se ovenfor i afsnit 3.
- Side 258 -
...konteksten navnlig overvejes, hvor en række almindelige oplysninger samkøres eller anvendes til profilering. I sig selv er oplysninger om en husstands strømforbrug ikke en følsom oplysning. Analyseres disse data med henblik på at afdække forbrugsmønstre, der indikerer tidlige stadier af udvikling af demens eller lignende, kan sagen være en ganske anden.
- Side 266 -
...oplysningerne skulle bruges til udmåling og eventuel sanktionering i overensstemmelse med lovgivningen på området. Dermed skete behandlingen af de pågældende templates af fingeraftryk som led i kommunens »myndighedsudøvelse«. Behandlingen ville i dag falde ind under forordningens artikel 9 og databeskyttelseslovens § 7. Se Datatilsynets j.nr. 2010-323-0140.
- Side 267 -
Behandling af følsomme oplysninger er reguleret i databeskyttelsesforordningens artikel 9 og databeskyttelseslovens §§ 7, 9, 10, 12 og 14.
- Side 268 -
Efter databeskyttelsesforordningens artikel 9, stk. 2, litra a, og databeskyttelseslovens § 7, stk. 1, kan følsomme oplysninger behandles, hvis den registrerede har givet sit samtykke hertil. Se også præambelbetragtning nr. 43.
Behandling af følsomme oplysninger kan ske, hvis behandlingen er nødvendig for, at et retskrav kan fastlægges, gøres gældende eller forsvares, jf. databeskyttelsesforordningens artikel 9, stk. 2, litra f, og databeskyttelseslovens § 7, stk. 1.
(...)
...dagpengerefusion under et eventuelt fortsat sygeforløb. Derfor havde videregivelsen været berettiget efter persondatalovens § 7, stk. 2, nr. 4 (nu databeskyttelsesforordningens artikel 9, stk. 2, litra f). Højesteret lagde for det første vægt på, at beskrivelsen af personens helbredstilstand måtte antages at svare nogenlunde til, hvad der er almindeligt
- Side 270 -
...nødvendig med henblik på forebyggende sygdomsbekæmpelse, medicinsk diagnose, sygepleje eller patientbehandling, eller forvaltning af læge- og sundhedstjenester, og behandlingen af oplysningerne foretages af en person inden for sundhedssektoren, der efter lovgivningen er undergivet tavshedspligt, jf. databeskyttelsesforordningens artikel 9, stk. 2, litra h.
(...)
...sådan, og denne virksomhed var ikke underlagt en lovbestemt tavshedspligt. Hverken det forhold, at sædbanken lod en læge forestå registreringen, eller den omstændighed, at enkelte af de ansatte i kraft af uddannelse og autorisation var omfattet af regler om tavshedspligt i deres virke, kunne bringe forholdet ind under bestemmelsens anvendelsesområde.
(...)
...fungerer i et samspil med sundhedslovens kapitel 9, idet det antages, at sundhedslovens regler går forud for de databeskyttelsesretlige regelsæt, jf. databeskyttelseslovens § 1, stk. 3, se hertil betænkning nr. 1565/2017 om databeskyttelsesforordningen, s. 28 og 161. I det omfang sundhedslovens regler gælder i forhold til en bestemt behandling, vil det
(...)
- Side 271 -
Databeskyttelseslovens § 7, stk. 3, omfatter derimod – i modsætning til forordningen – ikke efter sin ordlyd behandling af sager om sociale ydelser eller forvaltning af sådanne ydelser, se dog herom nedenfor i afsnit 4.4.5.5.
- Side 272 -
...hensyn til væsentlige samfundsinteresser på grundlag af EU-retten eller medlemsstaternes nationale ret og står i rimeligt forhold til det mål, der forfølges, respekterer det væsentligste indhold af retten til databeskyttelse og sikrer passende og specifikke foranstaltninger til beskyttelse af den registreredes grundlæggende rettigheder og interesser.
(...)
Forvaltningsmyndigheder kan anvende artikel 9, stk. 2, litra g, som behandlingsgrundlag uden forudgående tilladelse fra Datatilsynet, jf. databeskyttelseslovens § 7, stk. 4, 2. pkt.
- Side 274 -
...vurdere, om behandling kan ske efter databeskyttelseslovens § 8, stk. 1, i de forskellige sagstyper, der skal håndteres ved hjælp af en sagsbehandlende løsning. Databeskyttelseslovens § 8, stk. 5, supplerer ved at fastsætte, at oplysninger om strafbare forhold også kan behandles efter databeskyttelseslovens § 7 om behandling af følsomme personoplysninger.
(...)
- Side 275 -
...i lovens § 8, stk. 2, nr. 4, hvis denne er nødvendig for udførelsen af en persons eller virksomheds opgaver for det offentlige. Endelig, for det femte, må databeskyttelseslovens § 8, stk. 5, forstås sådan, at den omfatter videregivelse, idet bestemmelsen (også) henviser til stk. 2. Videregivelse kan derfor også ske efter databeskyttelseslovens § 7.