- Side 182 -
...praksis vigtig konsekvens heraf er, at databeskyttelsesforordningens artikel 13 og 14 om oplysningspligt over for den registrerede, artikel 15 om den registreredes indsigtsret og artikel 16-19 om berigtigelse, sletning og begrænsning mv. ikke finder anvendelse ved sådan manuel videregivelse af personoplysninger fra en forvaltningsmyndighed til en anden.
- Side 185 -
...og 8. Videre – for det fjerde og femte – skal der tages hensyn til de mulige konsekvenser for de registrerede ved viderebehandling, og tilstedeværelsen (eller manglen på samme) af fornødne garantier, som kan omfatte kryptering eller pseudonymisering, jf. forordningens artikel 6, stk. 4, litra d-e, og databeskyttelseslovens § 5, stk. 2, nr. 4 og 5.
- Side 190 -
...sit udtrykkelige samtykke. Kravet om udtrykkelighed indebærer, at der skal være et aktivt svar – mundtligt eller skriftligt – hvorved den pågældende udtrykker ønske om, at vedkommendes oplysninger behandles som oplyst. Herudover skal betingelserne i artikel 4, nr. 11, samt artikel 7 naturligvis også være opfyldt. Se herom ovenfor i afsnit 4.2.5.1.
...gives forvaltningsmyndigheder adgang til at behandle følsomme personoplysninger, når behandlingen er nødvendig for at oplyse en afgørelsessag, jf. herved også forordningens præambelbetragtning 52. Det gælder både, hvor behandlingen sker med sigte på at vurdere, om myndigheden har et krav, andre har et krav, eller den registrerede har et krav. Myndig-
- Side 191 -
...rimeligt forhold til det mål, der forfølges, respekterer det væsentligste indhold af retten til databeskyttelse og sikrer passende og specifikke foranstaltninger til beskyttelse af den registreredes grundlæggende rettigheder og interesser. Det følger af databeskyttelsesforordningens artikel 9, stk. 2, litra g, og databeskyttelseslovens § 7, stk. 4.
(...)
...specifikke foranstaltninger til beskyttelse af den registreredes grundlæggende rettigheder og interesser, når artikel 9, stk. 2, litra g, bruges. Forvaltningsmyndigheder kan i modsætning til private bruge artikel 9, stk. 2, litra g, som behandlingsgrundlag uden forudgående tilladelse fra Datatilsynet, jf. databeskyttelseslovens § 7, stk. 4, 2. pkt.
- Side 192 -
...oplysninger om strafbare forhold, hvis behandlingen er nødvendig for varetagelsen af myndighedens opgaver. Videregivelse er reguleret i lovens § 8, stk. 2, og § 8, stk. 5, supplerer begge stykker ved at fastsætte, at sådanne oplysninger kan behandles, hvis betingelserne i databeskyttelseslovens § 7 om behandling af følsomme oplysninger er opfyldt.
- Side 193 -
...sikre en entydig identifikation af den registrerede, eller videregivelsen kræves af en offentlig myndighed, hvis da ikke betingelserne i § 7 er opfyldt. I forbindelse med udveksling af personnumre skal også CPR-lovens regler respekteres. Offentliggørelse kan kun ske med den registreredes udtrykkelige samtykke, jf. databeskyttelseslovens § 11, stk. 3.
- Side 205 -
...myndighedsudøvelse. Tilsvarende kan undtagelser til forbuddet mod behandling af følsomme personoplysninger findes i forordningens artikel 9, stk. 2, litra f og g, jf. databeskyttelseslovens § 7 eller andre aktiverende lovbestemmelser (retskrav og væsentlig samfundsinteresse). Oplysninger om strafbare forhold reguleres i databeskyttelseslovens § 8.