Bøger, som nævner Databeskyttelsesloven § 7

§ 28

- Side 798 -

...i Europa-Parlamentets og Rådets forordning nr. 2016/679 af 27. april 2016 om beskyttelse af fysiske personer i forbindelse med behandling af personoplysninger og om fri udveksling af sådanne oplysninger og databeskyttelsesloven anvendelse, medmindre videregivelsen er reguleret af lov om retshåndhævende myndigheders behandling af personoplysninger.

Læs på Jurabibliotek



Regelgrundlaget og det almindelige saglighedskrav

- Side 823 -

...handicaprelaterede sager. Kommunen burde derfor have adskilt sine svar på mandens henvendelser, alt efter om besvarelserne vedrørte sønnens sager eller mandens generelle handicaprelaterede sager, således at der ikke i forbindelse med journalisering af de samlede besvarelser på mandens generelle handicaprelaterede sager blev behandlet personoplysninger om sønnen.

Læs på Jurabibliotek



Hvilke persondataretlige krav skal iagttages ved videregivelse af personoplysninger til andre forvaltningsmyndigheder?

- Side 844 -

...art. 10 og art. 77, stk. 1, jf. databeskyttelseslovens § 2, stk. 1. Det indebærer, at bl.a. databeskyttelsesforordningens art. 13 og 14 om oplysningspligt over for den registrerede, art. 15 om den registreredes indsigtsret og art. 16-19 om berigtigelse, sletning og begrænsning mv. ikke finder anvendelse på manuel videregivelse af personoplysninger fra

Læs på Jurabibliotek



De omfattede typer oplysninger

- Side 856 -

...vedkommende tidligere har været organiseret, være at regne som en oplysning om fagforeningsmæssige forhold. Omvendt er en oplysning om, at en fysisk person ikke er organiseret, næppe omfattet af bestemmelsen. Se hertil Peter Blume og Jens Kristiansen, Persondataret i ansættelsesforhold, s. 126, vedrørende den tidligere bestemmelse i persondatalovens § 7.

Læs på Jurabibliotek

(...)

Datatilsynets udtalelse af 12. juli 2006, j.nr. 2005-219-0295, om anvendelse af biometri i sundhedsvæsenet Udtalt, at oplysninger om udleveret medicin samt receptdata angik helbredsmæssige forhold omfattet af persondatalovens § 7 (nu databeskyttelsesforordningens art. 9). Se også FOB 2014-7.

Læs på Jurabibliotek



Samtykke

- Side 857 -

...stk. 2, litra a, være udtrykkeligt og gives til et eller flere specifikke formål. Heraf følger, at der skal være et aktivt svar – mundtligt eller skriftligt – hvorved den pågældende udtrykker ønske om, at hans/hendes oplysninger (behandles og) videregives. Derudover synes specifikationskravet at være skærpet, når der videregives følsomme oplysninger.

Læs på Jurabibliotek



Arbejdsretlige forpligtelser

- Side 858 -

Efter databeskyttelseslovens § 7, stk. 2, kan oplysninger omfattet af forordningens art. 9, stk. 1, (behandles og) videregives, hvis dette er nødvendigt for at overholde den dataansvarliges eller den registreredes arbejdsretlige forpligtelser og specifikke rettigheder, jf. databeskyttelsesforordningens art. 9, stk. 2, litra b.

Læs på Jurabibliotek



Fastlæggelse af retskrav

- Side 859 -

Videregivelse af oplysninger omfattet af databeskyttelsesforordningens art. 9 kan endvidere ske, hvis dette er nødvendigt for, at et retskrav kan fastlægges, gøres gældende eller forsvares, jf. databeskyttelsesforordningens art. 9, stk. 2, litra f, og databeskyttelseslovens § 7, stk. 1.

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 860 -

...udnytte sin klageadgang. Det var derfor tilsynets opfattelse, at persondatalovens § 7, stk. 2, nr. 4, ikke gav Arbejdsskadestyrelsen hjemmel til at videregive oplysninger om en diagnose til arbejdsgiveren eller dennes konkursbo i forbindelse med rykkerskrivelser som led i sagsoplysningen. Ombudsmanden erklærede sig enig i Datatilsynets retsopfattelse.

Læs på Jurabibliotek

(...)

...(nu forordningens art. 9). Politimesteren havde imidlertid selv med henblik på strafferetlig efterforskning meddelt statsadvokaten sin mistanke om, at medarbejderen havde sådanne forhold, og det kunne herefter ikke kritiseres, at statsadvokaten orienterede politimesteren om, hvad efterforskningen havde afdækket i relation til de modtagne oplysninger.

Læs på Jurabibliotek

(...)

...leve op til pligten til at dokumentere fremmøde i en given periode og dermed sikre korrekt beregning af ydelser, refusioner mv. Oplysningerne skulle bruges til udmåling og eventuel sanktionering i overensstemmelse med lovgivningen på området. Behandlingen ville i dag falde ind under databeskyttelseslovens § 7 og forordningens art. 9, stk. 2, litra f.

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 861 -

...mellem kommunen og den private virksomhed. Der måtte foretages en konkret vurdering af lovligheden af informationsudvekslingen vedrørende bl.a. helbredsoplysninger, som efter omstændighederne kunne ske efter bestemmelsen, idet det forudsattes, at der var tale om ydelser, som de personer, om hvem der behandledes oplysninger, havde retskrav på at modtage.

Læs på Jurabibliotek



Sygdomsbekæmpelse mv.

- Side 863 -

...databeskyttelsesforordningens art. 9, stk. 1, ske, hvis behandling af oplysningerne er nødvendig med henblik på forebyggende sygdomsbekæmpelse, medicinsk diagnose, sygepleje eller patientbehandling eller forvaltning af læge- og sundhedstjenester, og behandlingen af oplysningerne foretages af en person inden sundhedssektoren, der efter lovgivningen er undergivet tavshedspligt.

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 864 -

...videregivelse af helbredsoplysninger. Det antages i forarbejderne til databeskyttelsesloven, at disse regler går forud for de databeskyttelsesretlige regelsæt, jf. herved også databeskyttelseslovens § 1, stk. 3. I det omfang sundhedslovens videregivelsesregler gælder i forhold til en bestemt videregivelse, vil det derfor være disse regler, der skal anvendes.

Læs på Jurabibliotek


Væsentlige samfundsmæssige interesser

...hensyn til væsentlige samfundsinteresser på grundlag af EU-retten eller medlemsstaternes nationale ret og står i rimeligt forhold til det mål, der forfølges, respekterer det væsentligste indhold af retten til databeskyttelse og sikrer passende og specifikke foranstaltninger til beskyttelse af den registreredes grundlæggende rettigheder og interesser.

Læs på Jurabibliotek

(...)

Forvaltningsmyndigheder kan anvende art. 9, stk. 2, litra g, som behandlingsgrundlag uden forudgående tilladelse fra Datatilsynet, jf. databeskyttelseslovens § 7, stk. 4, 2. pkt.

Læs på Jurabibliotek



Øvrige behandlingsgrundlag i forordningens art. 9

- Side 865 -

...konkrete afgørelsessager. I det omfang oplysninger skal indhentes fra arkiv – og arkivmyndighederne dermed videregiver til den sagsbehandlende myndighed – vil det ikke være de nævnte regler, der regulerer videregivelsen, men reglerne i arkivlovgivningen. For så vidt angår overførslen af personoplysninger til arkiv gælder databeskyttelseslovens § 14.

Læs på Jurabibliotek



Oplysninger om strafbare forhold

- Side 867 -

Endelig, for det femte, supplerer § 8, stk. 5, bestemmelsen stk. 2 ved at fastsætte, at sådanne oplysninger også kan behandles, hvis betingelserne i databeskyttelseslovens § 7, stk. 1, og § 14, jf. forordningens art. 9, stk. 2, om behandling af følsomme oplysninger er opfyldt.

Læs på Jurabibliotek



Kun oplysninger er om »rent private forhold«

- Side 883 -

...karakter må anses for oplysninger om rent private forhold. Begrebet rent private forhold må imidlertid forstås i overensstemmelse med den opregning af oplysningstyper, som tidligere var indeholdt i persondatalovens §§ 7 og 8, og som før ændringen af forvaltningslovens § 28 ved lov nr. 503 af 12. juni 2009 var indeholdt i forvaltningslovens § 28, stk. 1.

Læs på Jurabibliotek



Samspillet med databeskyttelsesforordningens og databeskyttelseslovens samtykkeregler

- Side 890 -

...videregivelsen) i disse tilfælde er således ikke forordningens bestemmelser om behandling på grund af samtykke, men derimod dennes bestemmelser om behandling, der er nødvendig for myndighedsudøvelse og fastlæggelse af retskrav. I tvivlstilfælde bør myndigheden søge et samtykke, der opfylder forordningens samtykkekrav. Se hertil også U 2011.2343 H.

Læs på Jurabibliotek