- Side 287 -
I FOB 1993.337 tog Folketingets Ombudsmand til efterretning, at en oplysning om, at en person er indlagt på et sygehus til behandling, er en oplysning, der omfattes af forvaltningslovens § 28, stk. 1 (nugældende databeskyttelseslovens § 7), om enkeltpersoners helbredsforhold.
(...)
- Side 288 -
...Kristian Korfits og Anders Lotterup, Databeskyttelsesforordningen og databeskyttelsesloven – med kommentarer, 2020, s. 421. I U 2011.2343 H fandtes oplysninger om misbrug af nydelsesmidler, herunder alkohol, at være omfattet af persondatalovens § 7, stk. 1, mens oplysningerne ikke blev anset for helbredsoplysninger i helbredsoplysningslovens forstand.
- Side 300 -
...foretages af en person inden for sundhedssektoren, der efter lovgivningen er undergivet tavshedspligt. Dette indebærer, at bestemmelsen ikke vil kunne bruges til, at ledelsen på et behandlingssted giver tilladelse til, at personer indhenter oplysninger i elektroniske systemer med henblik på udførelsen af opgaver efter sociallovgivningen.2828. Ibid., s. 39.
- Side 339 -
Af særlig interesse i en sundhedsretlig fremstilling er databeskyttelseslovens § 7, stk. 3, som gennembryder forbuddet i bestemmelsens stk. 1 mod at videregive følsomme oplysninger, herunder helbredsoplysninger:
(...)
Se endvidere U 2017.1294 H, hvor en kommune efter en konkret vurdering fandtes at være berettiget til at videregive oplysninger om helbredsforhold som led i partshøring af en arbejdsgiver efter forvaltningslovens § 19, jf. persondatalovens § 7, stk. 2, nr. 4.